#Skillshunting,  Praca zdalna,  W terenie

Praca zdalna w domu – jak zwiększyć swoją wydajność!

Praca zdalna w domu jest okazją do zdobycia większej mobilności w ciągu dnia. Redukując czynności związane chociażby z dojazdem do pracy zyskujesz na czasie. Home office pozwala na dowolne zarządzanie swoim harmonogramem. Praca zdalna w domu to zarówno okazja do odrobiny wolności jak i wymagające dyscypliny wyzwanie.

Jeżeli zastanawiasz się jak pracować zdalnie i być bardziej efektywnym wystarczy odrobina chęci i samokontroli. Wydajność podczas pracy zdalnej idzie w parze z zarządzaniem czasem oraz zachowaniem odpowiedniego balansu między życiem prywatnym a pracą. W tym artykule dowiesz się jak wprowadzić zmiany w życie.


Ten artykuł odpowie na poniższe pytania:

Zalety pracy zdalnej w domu

Praca zdalna w domu ma jedną główną zaletę. Jest nią wolność w ustalaniu własnego harmonogramu pracy, o ile oczywiście nie mamy konkretnych odgórnych wymogów, którym należy się podporządkować. Zwykle pracując zdalnie możesz ustalać harmonogram dnia w dowolny sposób, a dla Twojego pracodawcy liczy się efekt końcowy. Jak pracować zdalnie maksymalizując swoją efektywność? Poniżej znajdziesz przepis na cały proces. 

Co ciekawe, główna zaleta pracy zdalnej jest także nie lada wyzwaniem. Wolność niesie ze sobą podwójne ryzyko:

  1. zbyt małej ilości poświęcanego czasu pracy z uwagi na brak nadzoru
    Niektórzy pracownicy potrzebują zewnętrznej motywacji oraz choćby nutki kontroli. Praca zdalna w domu charakteryzuje się brakiem nadzoru. Pamiętaj, że efekt zależy tylko od Ciebie. Im wydajniej będziesz pracować, tym więcej korzyści właśnie dla Ciebie! 
  2. zbyt dużej ilości czasu poświęconego pracy.
    Gdy pracujemy w odmiennym środowisku tracimy rytm, przed którym nie da się uciec pracując w biurze. Spojrzenia współpracowników wychodzących z biurowca motywują do opuszczenia stanowiska pracy, jednak wykonując swoje zadania w domowym zaciszu zatracamy się w “jeszcze kilku minutach pracy” pozostając na długie godziny w relacji z komputerem.


Oba podejścia są niemile widziane w naszej codzienności, a co najważniejsze wpływają negatywnie na naszą produktywność. W jaki sposób zmienić swoje nawyki? Największym wyzwaniem jest zachowanie odpowiedniego balansu między pracą a życiem prywatnym. Z jednej strony nie musimy dojeżdżać do pracy, ale z drugiej mentalne oddzielenie pracy od domu, który zastępuje nam biuro, może okazać się problematyczne. To sprawia że nie mogąc przestać myśleć o obowiązkach pracujemy znacznie dłużej, albo odwrotnie.  


Ustal granice i zachowaj zdrowe relacje między pracą a domem

Praca zdalna w domu sprawia, że masz trudności z oddzieleniem życia prywatnego od zawodowego? Rozwiązaniem jest stworzenie odpowiednich granic, które pozwolą nam na znalezienie złotego środka i zachowanie zdrowej relacji pomiędzy pracą a czasem wolnym. Granice zwiększą Twoją produktywność i pomogą Ci uniknąć znalezienia się w pułapce zbyt dużej wolności. Ważne, aby stworzyć realne granice, których należy odpowiednio przestrzegać. Dobrą informacją jest to, że jesteś jedyną osobą, która jest odpowiedzialna za ich stworzenie, dzięki czemu utrzymując je osiągniesz swoje cele. Poniżej przedstawimy wskazówki jak poprawnie ustalić granice. 


Jak ustalić granice między pracą a domem?

Praca zdalna w domu - jak ustalić granice między pracą a domem


1. Stwórz swoją strefę pracy 

Stworzenie rozsądnych granic nie dotyczy jedynie Twojego myślenia lecz również fizycznej strefy, która powinna być przeznaczona wyłącznie do realizacji obowiązków służbowych. Tutaj pojawia się kluczowa zasada – zachowaj pracę w strefie pracy (ang. “Keep work in the workspace”). Pamiętaj, że ta zasada działa także w drugą stronę. Pozostała część doby powinna zostać spędzona poza tą strefą. Miejsce na Twoją pracę jest tylko i wyłącznie w wyznaczonej przez Ciebie przestrzeni. Dokonaj świadomego wyboru!


2. Idealna strefa pracy – wykorzystaj odpowiednie pomieszczenie

Oczywiście nie każdy ma możliwość swobodnego przebierania w pomieszczeniach. Ale jeżeli jest taka okazja, wówczas warto wziąć pod uwagę niniejsze wskazówki i zdecydować się na osobne pomieszczenie z drzwiami. Twoje domowe biuro powinno znaleźć się w zamkniętej przestrzeni, najlepiej możliwie jak najdalej od drzwi wejściowych, którym często towarzyszy codzienny zgiełk. Przestrzeń powinna być relatywnie dźwiękoszczelna co pozwoli Ci na odcięcie się od reszty domu i przejście w inny tryb.


3. Odpowiednio wykorzystaj przestrzeń 

W Twoim gabinecie powinno być wiele miejsc przechowywania, takich jak funkcjonalne komody czy szafki, a w nich segregatory, odpowiednie pojemniki dostosowane pod przedmioty, które będziesz przechowywać. Dokładniej o miejscach przechowywania pisałyśmy w artykule jak być produktywnym. Postaraj się możliwie jak najlepiej zaadaptować tę przestrzeń do rodzaju i charakteru Twojej pracy. Zadaj sobie pytanie jakie są Twoje potrzeby, jakie przedmioty i narzędzia będą Ci niezbędne. 


Co jeśli nie masz możliwości na dodatkowy pokój?

Niestety nie każdy ma możliwości, aby gabinet cieszył się osobnymi czterema ścianami. Nic straconego! Wykorzystaj meble funkcyjne, które pozwolą Ci wyodrębnić przytulny kąt dedykowany Twojej pracy. Warto wziąć pod uwagę chociażby składane biurko, które po złożeniu zajmuje mało miejsca i nie przeszkadza pozostałym domownikom. Gdy jest rozłożone świadczy o czasie pracy i wyraźnie symbolizuje przejście w inny tryb, o czym warto powiadomić współlokatorów. Warto także zastosować elementy, które pomogą Ci odseparować bardziej tę przestrzeń od pozostałej części mieszkania.


Dlaczego nie warto pracować z łóżka czy kanapy? 

Praca zdalna w domu czasem kusi, aby poczuć się wygodniej niż w biurze. Niektórzy wypracowali nawyk pracy z łóżka lub kanapy. Jeżeli należysz do tych osób to jest to najwyższy czas, żeby zmienić ten nawyk. Dlaczego? Praca z łóżka nie pomaga w stworzeniu mentalnej granicy, a Twój mózg nie będzie wiedział czy powinien znaleźć się w trybie odpoczynku czy pracy. Może to spowodować problemy ze snem, na czym także ucierpi Twoja produktywność w dłuższym terminie. Praca zdalna z kanapy będzie również problemem dla Twojego kręgosłupa, który z pewnością nie będzie Ci za to wdzięczny. Zorganizuj minimalistyczne biurko i wygodne krzesło. 


Praca zdalna w domu - dlaczego nie pracować z kanapy?



Możesz też rozważyć wyjście z domu na czas pracy – świeże powietrze i promienie słońca mogą działać odświeżająco i pobudzić kreatywność. Zwróć uwagę także na oświetlenie, czy w odpowiedni sposób widzisz ekran. Nawet jeśli pracujesz zdalnie warto wydzielić także osobną przestrzeń, która będzie oznaczać jedno – Twoją pracę. 


A może przenieść miejsce pracy do kawiarni? 

Miejsca z dużą ilością ludzi mogą łatwo rozkojarzać. Wiemy jak cenna jest koncentracja aby uniknąć kosztu tzw. switchtaskingu, o którym pisałyśmy w artykule o efektywnym zarządzaniu czasem. Sporadycznie między spotkaniami w centrum miasta, oczywiście można wykorzystać taką możliwość i wykonać kilka zadań w kawiarni. Jest to na pewno miła odskocznia, lecz należy uważać, aby nie stało się to rutyną. Lepszą opcją byłaby biblioteka, o ile nie prowadzisz rozmów telefonicznych, lub wynajęcie przestrzeni coworkingowej. Dzięki temu można poznać ciekawych ludzi, nawiązać czasem długoletnie relacje biznesowe i mieć swój kąt, w którym może pochłonąć Cię jedynie praca. 


Jak pozostać skupionym? Sposoby na koncentrację! 

Praca zdalna w domu jest narażona na dwa rodzaje zakłóceń wpływające na wzrok i słuch. Aby pomóc Ci być świadomym rozpraszaczy, z którymi borykasz się każdego dnia, warto:

Praca zdalna w domu - jak się skoncentrować mimo zakłóceń


1. Stworzyć wizualna barierę

W tym celu ustaw biurko w rogu pokoju. Dzięki temu relatywnie mniej rzeczy powinno Cię wizualnie rozpraszać.

2. Zwrócić uwagę na światło

Czy widzisz wszystko dokładnie? Z biegiem czasu pracy zwróć uwagę czy Twój wzrok się nie męczy. Unikaj bezpośredniego światła za plecami. To spowoduje zmęczenie oczu i problemy z widocznością na monitorze. 

3. Być świadomym

Każde okno może powodować utratę koncentracji. Jeżeli masz problem z rozpraszaniem się w ciągu realizacji dłuższych czynności i masz taką możliwość, wybierz widok na naturę, który zawsze działa kojąco i wpływa pozytywnie na kreatywność. Widok na przechodniów zawsze łatwiej odwróci Twój wzrok, czego nie chcemy!

4. Skorzystać ze słuchawek 

Jeżeli Twój dom jest pełnym życia miejscem, gdzie nie brakuje dzieci czy zwierząt zawsze będzie to element powodujący pewne rozproszenie. Aby tego uniknąć korzystaj ze słuchawek. Dzięki temu wygłuszysz otoczenie na tyle że nie powinno to wpływać na utratę Twojej koncentracji. Twoi kontrahenci czy współpracownicy także będą Cię lepiej słyszeć. Ewentualnie zamiast słuchawek możesz też zdecydować się na głośniki. 



5. Wykorzystaj muzykę w tle

W zależności od tego co na Ciebie działa wybierz odpowiednią muzykę. Jeżeli jednak Twoja ulubiona playlista działa na Ciebie rozpraszająco i borykasz się z  trudnościami ze skupieniem, na czas pracy wybierz dźwięki natury. Wpłyną one kojąco i nie będą mieć negatywnego wpływu na Twoją koncentrację.




Waga przetwarzania – jak ważne jest przetwarzanie zadań?

O przetwarzaniu zadań pisałysmy już bardziej obszernie w poprzednim artykule mówiącym o efektywności na co dzień i w pracy. W skrócie przetwarzanie to decyzja odpowiadająca na trzy pytania:

  • jaki jest kolejny krok, który przybliży nas do finalizacji zadania,
  • kiedy znajdziesz czas na jego wykonanie,
  • gdzie jest miejsce na to zadanie. 

Przetwarzanie rozpoczyna się kiedy sięgasz po jedno zadanie z punktu gromadzenia zadań, czyli miejsca na nieprzetworzone i nierozwiązane dotąd zadania np. maile. 

Czy praca zdalna w domu oznacza dwa razy więcej miejsc gromadzenia?Rekomendujemy, o ile to oczywiście możliwe, przetwarzanie zarówno prywatnych jak i służbowych rzeczy wspólnie. Dzięki temu Twój czas na procesowanie będzie odpowiednio zredukowany. Zminimalizujesz liczbę punktów gromadzenia, wpadając w rytm przetwarzania będziesz w stanie szybciej realizować zadania oraz w łatwy sposób zobaczysz, które zadania zajmują najwięcej Twojego czasu.

Rozpatrując zadania wspólnie zarówno z życia prywatnego jak i zawodowego będziesz mieć zaledwie jeden inbox, rezygnując z drugiego. Mogą to być przykładowo maile.

Pamiętaj również, że każda rzecz ma swoje dedykowane miejsce. Postaraj się stworzyć ich możliwie jak najwięcej. Dzięki segregacji zyskasz na czasie szybko znajdując konkretne przedmioty. Dobrze jest mieć pod ręką rzeczy, których potrzebujesz do codziennej pracy. Ustal ich położenie w odpowiednim miejscu, aby sięganie było możliwie najwygodniejsze i najszybsze. 


Zarządzanie czasem i narzędzia idą ze sobą w parze! 

Praca zdalna w domu - jak zarządzać czasem za pomocą narzędzi

Praca zdalna w domu również wymaga przestrzegania powyższych zasad. Osoby mające home office najczęściej wykorzystują telefon, komputer, słuchawki, myszkę czy drukarkę ze skanerem. Warto postawić na jakość najczęściej wykorzystywanych do pracy narzędzi. Jest to inwestycja w lepszą jakość pracy, a co za tym idzie lepszą jakość życia, jakie z pewnością chcesz prowadzić. Oczywiście każdą inwestycję warto dokładnie przeanalizować podczas porównywania z celami finansowymi, jakie wyznaczyłeś sobie na cały rok. Jednak jeżeli masz możliwość zainwestowania przykładowo w komputer, który jest Twoim głównym narzędziem pracy, nie powstrzymuj się. Dzięki temu Twoja praca zdalna w domu będzie efektywniejsza, nawet jeżeli to pociąga za sobą konsekwencje wydania środków z Twojego prywatnego budżetu – jest to sprawa warta zachodu 🙂 


Jak zachować balans między pracą a domem, gdy pracujesz zdalnie?

Praca zdalna w domu wymaga zwiększonej dawki samodyscypliny. Pisałyśmy już o wyznaczaniu granic, które mają tutaj niezwykłe znaczenie. Pytanie tylko jak zacząć wprowadzanie zmian w życie? Przygotuj swój planer, wybierz dowolny dzień i zastanów się jakim budżetem czasowym dysponujesz. Świadomie dokonaj wyboru na jakie czynności chcesz podzielić swoją dobę. Weź pod uwagę:

Praca zdalna w domu - jak świadomie zarządzać budżetem domowych


1. Sen

Nie zapomnij o regeneracji, czyli odpowiedniej ilości snu, która na dłuższą metę determinuje Twoją efektywność. Każdy człowiek potrzebuje średnio 8h snu, aby prawidłowo funkcjonować. Ciało człowieka lubi zaprogramowany cykl dnia, wtedy przyzwyczaja się do określonych standardów zachowując zdrowie i odpowiednią regenerację. Przyjmując średnią ilość snu, wyznacz godziny pójścia spać oraz pobudki o odpowiedniej porze dostosowanej do Twojego trybu życia. Zakładając, że możesz iść spać o 22:00, powinieneś wstawać o godzinie 6:00.



2. Poranny rytuał

Następnie zastanów się ile potrzebujesz czasu na codzienny poranny rytuał. Śniadanie, poranna kawa, sesja jogi – cokolwiek potrzebujesz zrobić rano, uwzględnij to w swoim planie dnia. Obserwuj się przez kilka dni i wyciągnij odpowiednie wnioski. 



3. Wyznacz linię startu

Załóżmy, że potrzebujesz 2h na poranny rytuał. To oznacza, że Twój start dnia rozpoczyna się o 8:00. Dopiero o tej godzinie możesz rozpocząć swój dzień pracy. Do tej pory masz czas dla siebie i swoje rytuały. 



4. Zdecyduj o godzinie zakończenia pracy

To zdecydowanie jest największe wyzwanie! Przede wszystkim pamiętaj, że Twój mózg również potrzebuje odpoczynku i regeneracji. Przed Tobą decyzja – kiedy świadomie wyłączysz tryb pracy, aby Twój mózg miał czas na inne aktywności 😉 To oznacza, że świadomie dokonujesz wyboru, że tego dnia nie możesz robić rzeczy związanych z pracą. Jeżeli brzmi to dla Ciebie abstrakcyjnie – spokojnie, zacznij od małych kroczków. Jeżeli średnio zostajesz dłużej w pracy o godzinę, zmniejszaj ten czas stopniowo o 15 – 20 minut. Dodatkowo umawiaj inne spotkania bądź zajęcia wcześniej, dzięki czemu będziesz zobowiązany zakończyć pracę o wyznaczonej wcześniej porze. 



Praca zdalna w domu - jak zachować równowagę

Czas na drogę powrotną do domu z biura jest momentem kiedy nieświadomie przechodzimy w inny tryb. Zostając w domu ciężko bez takiej świadomości zmienić myślenie. Daj sobie czas na tę zmianę. Ustaw przedział czasowy kiedy jeszcze możesz w naturalny sposób (tak jakby to było podczas powrotu do domu) pomyśleć jeszcze w kierunku pracy i oczyścić swój umysł. Jednak później po wyznaczonym czasie – stop. Żeby nie zapomnieć o tym, dodatkowo nastaw przypomnienie w telefonie. Zastanów się czy rzeczywiście myślałeś w tym czasie o pracy. Jeżeli tak i masz z tym trudności, jak temu zaradzić?

Znajdź zajęcie, które oczyści Twój umysł. Mogą to być ćwiczenia fizyczne, gotowanie, nauka czegoś nowego, gry wideo, serial na Netflixie, nowy filmik na YT, czy czas po całej pracy przeznaczony na social media. Może być to wszystko co sprawia Ci przyjemność i zwróci Twój tok myślenia w innym kierunku. A co Tobie sprawia radość?



Wypracuj swój idealny harmonogram, znajdź swój rytm pracy, ustal granice i podążaj za nimi. 


Czy wiesz kiedy jesteś najbardziej produktywny w ciągu dnia? 9 zasad jak znaleźć wyż produktywności.

Praca zdalna w domu narażona jest na pewne zakłócenia, dlatego warto wziąć pod uwagę poniższe 9 zasad i znaleźć swój wyż produktywności (ang. productivity peak).

  1. Wydrukuj kalendarz z dniami tygodnia i godzinami
    Przygotowałyśmy dla Ciebie przykładowy harmonogram. Wystarczy go wydrukować i do dzieła.
  2. Zastanów się nad ostatnim tygodniem. Odpowiedz sobie na pytania:
    – kiedy współpracownicy czy klienci zadają Ci dużo szybkich pytań,

Tutaj pełny harmonogram do pobrania i wydrukowania

– o której godzinie domownicy szczególnie Ci doskwierają,
– zastanów się czy w ciągu tygodnia nie ma powtarzalnych rzeczy u Twoich domowników, które mogą przeszkadzać Ci w pracy,

  1. Podkreśl czas “wolny” kiedy nie zanotowałeś żadnych przeszkód.
  2. Znalazłeś czas na najbardziej istotne dla Ciebie czynności, kiedy musisz być najbardziej skoncentrowany.
  3. Jeżeli masz spotkania poza domem umów je w pozostałych godzinach, które w domu mogą cechować się trudniejszym czasem dla koncentracji.
  4. Opanuj frustrację. Nawet jeżeli zaznaczyłeś w kalendarzu, że to jest najbardziej produktywny moment nie znaczy że tak będzie 🙂 Możesz mieć na swojej drodze inny problem do rozwiązania, czy chociażby migrenę. W życiu takie sytuacje się czasem zdarzają – spodziewaj się tego. Dzięki temu praca zdalna w domu nie będzie powodować zbędnej frustracji. Czasem nie da się od razu wszystkiego zmienić, jednak małymi kroczkami dasz radę 🙂
  5. Obserwuj siebie przez kolejne dwa lub trzy tygodnie jak Twój plan na Ciebie działa. 
  6. Spisuj swoje uwagi. Twoja praca zdalna w domu może nieustannie ewoluować. Obserwując swoje doświadczenia notuj swojego uwagi i wyciągaj odpowiednie wnioski.
  7. Dokonuj zmian
    Jeżeli poczujesz, że jesteś bardziej produktywny w innych godzinach i Twój plan wymaga zmian, nie czekaj! Działaj! Dzięki temu poznasz swoje preferencje i dopasujesz plan pod swój indywidualny rytm – o to właśnie chodzi 🙂


Daj sobie przyzwolenie na przerwy i zaplanuj je w swoim harmonogramie

Gdy praca zdalna w domu sprawia Ci prawdziwą przyjemność i pochłonie Cię w stu procentach czasem ciężko o przerwę. Chwilą odetchnienia chcemy także nagrodzić trud włożony w pracę, którego możemy spodziewać się pod koniec dnia, tygodnia, a może nawet roku. Z drugiej strony nadchodzi myśl, że kiedy zrobisz przerwę na coś odprężającego i oderwie Cię na moment nic się nie stanie. Ba! Stanie się i bardzo dobrze. Dobra zabawa doda Ci trochę energii i naturalną dawkę dopaminy prosto do Twojego organizmu, która dodatkowo Cię zmotywuje, popchnie do przodu i ułatwi Ci uczenie się nowych rzeczy. Takie przerwy wpłyną na Twoją produktywność, także w dłuższym czasie.  

Świadomie rób przerwy, które mają ogromne znaczenie dla wydajności organizmu, zwłaszcza gdy pracujesz zdalnie w domu. Dzięki temu regularnie naładujesz swoje baterie, zwiększysz dopływ dopaminy i będziesz bardziej efektywny, a o to właśnie chodzi. 

Przerwa powinna trwać 10 – 20 minut co 90/120 minut wykonywanej czynności.


Po 1,5h rozpoczęciu pracy powinieneś zrobić pierwszą przerwę. Kolejna powinna być w porze lunchu. Pamiętaj, produktywności służy także regularne jedzenie, czyli odżywianie organizmu, w tym mózgu. Kolejną przerwę powinieneś mieć w połowie popołudnia. 

Praca zdalna w domu - jak zwiększyć produktywność

Co robić podczas przerwy? 

Przerwa to coś więcej niż szybka wizyta w łazience czy kuchni po dodatkową kawę. Jest to chwila relaksu, dzięki której Twój umysł powinien zyskać nowe spojrzenie na pracę, zdystansować się i zrelaksować. Możesz zrobić wtedy wszystko co jest dla Ciebie ważne. Przejrzeć wiadomości, social media, obejrzeć nowy filmik na YT czy wiosną wyjść na krótki spacer.




Prywatna oaza, czyli sposób na wzrost produktywności 

Po godzinach pracy zdalnej również potrzebujesz chwili odpoczynku. Powinien być to czas dla Ciebie. Może być to chociaż 0,5h, aby zrobić coś co przyniesie Ci radość. Co takiego? Wszystko co jest dla Ciebie ważne. Może być to czas na nowe hobby, show które chciałeś obejrzeć. Zaplanuj to, zapisz w kalendarzu i niech przerwa stanie się Twoim priorytetem. Dzięki temu lepiej się zmotywujesz podczas pracy zdalnej i automatycznie będziesz wydajniejszy. 




Co jeśli odgórnie nie da się pracować zgodnie z własnym harmonogramem? Włącz tryb oczekiwania

Czasem niestety nasz harmonogram może nie iść w parze z tym co ma dla nas zaplanowane pracodawca. Bardzo dużo zależy od naszego nastawienia. Praca zdalna z domu może czasem kolidować z życiem prywatnym, które toczy się w domu. W szczególności, gdy nie mieszkasz sam. Jeżeli nastawisz się, że taka sytuacja może mieć miejsce przykładowo raz w tygodniu, unikniesz uczucia sfrustrowania.

Plan jest dobry, jednak musi brać pod uwagę życiowe sytuacje, które bywają nieprzewidywalne. Jak się na to przygotować? Pamiętaj, że Twój harmonogram nie może być za bardzo napięty i wyliczony do każdej minuty. Praca zdalna w domu powinna uwzględniać w swoim planie dnia czas na przeskoczenie z jednego zadania na drugie (jest to koszt tzw. switchtaskingu), przygotowanie się do kolejnych spotkań czy czas na czynności, które mogą wyniknąć niespodziewanie. 

W przeciętnym 8h czasie pracy, powinieneś mieć ok. 1,5 h niezaplanowanego czasu, który daje Ci elastyczność kiedy pojawi się niezapowiedziana sytuacja. Jeżeli taka się pojawi pamiętaj – mimo to, że Twój plan dnia ulegnie zmianie, nie usuwaj spotkań na rzecz niespodzianek. Przesuń je w czasie biorąc pod uwagę Twój najefektywniejszy czas w ciągu danego dnia. Gdy taka sytuacja się zdarzy zastanów się czy był to zwykły jednorazowy przypadek czy może schemat, który powtarza się częściej. Jeżeli zauważysz, że jakaś czynność zajmuje Twój czas częściej niż raz w wyznaczonym planie powinieneś to przeprocesować. Napisz wiadomość e-mail i wrzuć do Twojego inboxa.

Następnie zadaj pytania:

  1. Jaki jest kolejny krok, żeby dokonać zmiany?
  2. Kiedy mogę wykonać ten krok?

Jeżeli Twój pracodawca ma zwyczaj dzwonić do Ciebie w czwartki o godzinie 15, pozostaw wolną przestrzeń i spodziewaj się telefonu. Jeżeli nie zadzwoni – procesuj dalej Twoje rzeczy. Możesz także wyjść z inicjatywą i zapytać w jaki sposób możesz pomóc, aby zespół lepiej planował harmonogram zadań w przyszłości. Zawsze postaraj się długookresowo zniwelować, a może nawet całkowicie rozwiązać problem.  




Ustal podstawowe zasady podczas pracy w domu

  1. Zapytaj o godziny pracy – kiedy firma potrzebuje, abyś był dostępny online?
    
  2. Jaki jest oczekiwany czas odpowiedzi na wiadomości mailowe?
    Dzięki temu ustalisz odpowiedni schemat przeglądania skrzynki podczas dnia pracy.
    
  3. Jakimi komunikatorami posługuje się firma oraz jaki jest średni czas odpowiedzi?
    
  4. Jak będzie oceniana jakość i efektywność Twojej pracy?
    

Wielu pracodawców obawia się, że praca zdalna sprawi, że pracownicy będą mniej efektywni w ciągu dnia. Mniejsze poczucie kontroli sprawia, że mogą mieć co do tego pewne wątpliwości. Prawda jest jednak inna – zwykle zdalni pracownicy pracują więcej. Powyższe pytania pomogą Ci oraz Twojemu pracodawcy znaleźć wspólną płaszczyznę i ustalić podstawowe zasady podczas pracy w domu. Po rozmowie pamiętaj, żeby obserwować sytuację i wyciągać prawidłowe wnioski z zachowań zarówno przełożonego jak i innych współpracowników. 




10 zasad jak efektywnie prowadzić spotkania online podczas pracy zdalnej w domu

Praca zdalna w domu oznacza, że większość spotkań jest organizowana za pośrednictwem rozmów telefonicznych czy wideokonferencji. To bardzo ważne, aby traktować je z należytą uwagą i szacunkiem. To w jaki sposób postępujemy z innymi współpracownikami podczas spotkań online świadczy o jakości zarówno naszej pracy jak i relacji z pozostałymi pracownikami firmy. Zastanów się jakich czynności unikałbyś, a jakie byłyby mile widziane podczas rozmowy face-to-face. Postaraj się je wdrożyć do spotkań online. 

  1. Poświęć 100 procent swojej uwagi – zamknij wszystkie rozpraszające okna przeglądarki na Twoim komputerze.
  2. Bądź na czas, a nawet chwilkę przed, aby sprawdzić czy wszystko z technicznego punktu widzenia działa poprawnie.
  3. W przypadku wideokonferencji ustaw kamerę w odpowiedniej odległości, aby móc nawiązać kontakt wzrokowy. Weź pod uwagę także perspektywę.
  4. Upewnij się, że możesz w szybki sposób udostępnić ekran, aby pokazać nad czym dokładnie pracujesz i uniknąć nieporozumień. 
  5. Upewnij się, że jesteś dobrze słyszany i widziany podczas spotkania.
  6. Przygotuj się na spotkanie, a przed nim zapytaj o temat rozmowy i zagadnienia, które uczestnicy chcieliby na nim poruszyć.
  7. Zredukuj odgłosy w tle, które mogą przeszkadzać podczas spotkania. W tym celu warto powiadomić pozostałych domowników o istnieniu wirtualnego spotkania w konkretnych godzinach.
  8. Zadbaj o tło,  czyli przedmioty które znajdą się za Twoimi plecami. Usuń możliwe, rozpraszacze.
  9. Zainwestuj w odpowiednie połączenie internetowe.
  10. Zadbaj o strój obowiązujący w pracy. 


Jak pracować w różnych strefach czasowych?

Gdy pracujesz zdalnie w domu bardzo często zdarza się, że Twoi współpracownicy przebywają w różnych strefach czasowych. Jak radzić sobie ze różnicą czasu?

  1. Ustaw w biurze dodatkowe zegary, które przedstawiają odpowiednie kraje, w których znajdują się Twoi współpracownicy. Dzięki temu w łatwy sposób będziesz mógł skontrolować godzinę. W ten sposób pokażesz też Twoim współpracownikom, że ich szanujesz i traktujesz poważnie. 
  2. Gdy zastanawiasz się nad godziną spotkania, zaproponuj godziny patrząc przez pryzmat strefy czasowej Twojego rozmówcy. 
  3. Korzystaj z aplikacji do bookowania spotkań, które biorą pod uwagę różne strefy czasowe. 

Praca zdalna w domu wymaga samodyscypliny i wytrwałości w przestrzeganiu granic. Mamy nadzieję, że wskazówki, które przedstawiłyśmy w artykule będą dla Was przydatne i świadomie będziecie wprowadzać je w codzienne życie. Jeżeli macie chęć na zrealizowanie kursu w tym zakresie to znajdziecie taki na Linkedin Learning.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *