branding foundations zdjęcie w tle
#Skillshunting,  Small business,  W terenie

Budowanie marki od podstaw | #Skillshunting 01

Wyzwanie Skillshunting rozpoczynamy od kursu “Branding Foundations”, czyli podstawy zarządzania marką. Wiele z nas kreuje marki nawet o tym nie wiedząc, więc od dziś czas postawić na świadome wybory. W kursie dowiecie się czym tak właściwie jest marka, nauczycie się definiować ją w szerszy sposób. My osobiście stawiamy na jeszcze bardziej holistyczne podejście, w którym marka nie ogranicza się do samej firmy i jej zasobów, ale może być także osobą, blogiem, czy projektem.

Budowanie marki od podstaw to ciężka praca i często zdarza się, że niedoświadczone osoby pomijają ważne etapy. Niezależnie od tego, czy dopiero tworzysz nową markę, czy masz już pomysł, który wdrażasz w życie, przejdź przez wszystkie kroki powstawania marki i sprawdź, czy Twoja marka odnosi się do wszystkich wymienionych w kursie aspektów.

>>>przed przystąpieniem do kursu pobierz planszę<<<

Link do kursu: TUTAJ

Spis treści

Dlaczego budowanie marki od podstaw jest ważne

Droga na skróty, w której marka i jej charakter powstają w tak zwanym “międzyczasie” wydaje się być kusząca. Wystarczy stworzyć logo, nazwę, wybrać przewodnie kolory marki i można zacząć sprzedawać, a więc zarabiać. Reszta powstanie samoistnie. Nic bardziej mylnego! Takie podejście sprawia jedynie, że na rynku istnieje wiele małych marek, które nie wykształciły swojego charakteru i po roku działalności znikają z rynku. Jeżeli poświęcisz czas na budowanie marki od podstaw przyniesie Ci to wiele korzyści.

Budowanie marki od podstaw - korzyści

Marka jako obietnica – Czy Twoja marka jest godna zaufania? 

Podczas tworzenia marki nie skupiamy się na produkcie i naszej firmie, ale na potrzebach klientów. To właśnie użytkownicy są w centrum uwagi. Marka rozumiana jest jako obietnica składana konsumentom i tak jak w przypadku ludzkich relacji, żeby zdobyć zaufanie (czyt. lojalność klientów) należy te obietnice spełniać w każdym momencie styku z marką (tzw. touchpoints). 

Zanim przejdziesz do budowania marki od podstaw, odpowiedz na kilka z pozoru prostych pytań, które pomogą Ci określić w jakim kierunku powinnaś zmierzać:

Podstawy budowania marki - jakie pytania warto sobie zadać?

1. Jakie produkty / usługi oferujesz?

Zastanów się nie tylko nad kategorią produktową, ale nad całokształtem asortymentu. Zadbaj o to, żeby poszczególne produkty reprezentowały Twoją markę. Klient wchodząc na Twoją witrynę nie może mieć wątpliwości w stosunku do tego co oferujesz. Już na wczesnym etapie budowania marki należy planować niektóre aspekty długofalowo.

2. Jakie są szanse / trendy na rynku?

Przed stworzeniem własnej marki zbadaj dokładnie otoczenie. Czy marka, którą chcesz zbudować ma szansę przetrwać na rynku? Jakie jest zapotrzebowanie na produkty, które chcesz oferować? Jakie są trendy na najbliższe miesiące, czy lata. Wykorzystaj wachlarz narzędzi, który oferuje obecnie internet i wykorzystaj szanse płynące z otoczenia.

3. Kim są Twoi klienci?

Twoja oferta jeszcze nie jest dostępna, ale już na tym etapie należy określić do kogo ma trafiać. Dobrze przygotowana Buyer Persona pomoże Ci dopasować odpowiednią komunikację marki, która zachęci potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty. Nie wiesz jak stworzyć Buyer Personę? Zapraszamy do zapoznania się z artykułem na ten temat!

4. Kim są Twoi konkurenci?

Pamiętaj, że nie działasz w próżni, co oznacza, że nie jesteś sama na rynku. Określ kim są Twoi główni oraz dalsi konkurenci. Zapoznaj się z ich działaniami, wybadaj, jak wysokim stopniem lojalności cechują się ich klienci. Czy na rynku wciąż jest miejsce dla nowego gracza? Budowanie marki od podstaw sprawi, że przy odrobinie wysiłku masz szansę stworzyć mocną, wyróżniającą się na rynku markę, która przebije się nawet w branżach o wysokim stopniu konkurencji. 

5. Jaką wartość oferujesz?

Podstawą działalności jest produkt, albo usługa, jednak jeżeli chcesz efektywnie kreować markę, wraz z fizycznym (bądź nie) produktem, należy oferować coś więcej. Tym czymś jest wartość, którą Twoi klienci zyskują wraz z korzystaniem z Twoich usług, bądź kupowaniem produktów. Zastanów się czym jest główna wartość, którą oferujesz i jaki ma wpływ na wizerunek marki. 

Budowanie marki od podstaw w 5 prostych krokach

Budowanie marki od podstaw w 5 prostych krokach

1. Zdefiniuj markę

Budowanie marki od podstaw zacznij od zdefiniowania, czym tak naprawdę jest Twoja marka. Pomogą Ci w tym pytania, na które już odpowiedziałaś we wstępnym etapie. Tym razem skup się na obietnicy, którą Twoja marka ma spełniać. W jaki sposób ją uformujesz zależy od Ciebie. Obietnica i główne wartości to swego rodzaju DNA marki. To właśnie na nich będziesz opierać pozostałe jej aspekty.

Obietnica w dużej mierze będzie opierać się na wartości, którą oferuje Twój produkt lub usługa. Należy jednak uważać na zaniżanie lub zawyżanie możliwości Twojej marki. Dobierz obietnicę, którą faktycznie będziesz w stanie spełnić na każdym punkcie styku z marką, aby jednocześnie budować lojalność konsumentów. Zbyt niska obietnica może sprawić, że użytkownicy nie zainteresują się Twoją ofertą i wybiorą zakupy u konkurencji.

W przypadku zbyt wygórowanej obietnicy mamy do czynienia z ryzykiem niespełnienia jej warunków. Konsumenci chętnie wybiorą ofertę za pierwszym razem, jednak zrażeni brakiem wywiązania się z umowy po stronie marki nie powrócą w przyszłości. Co więcej mogą też wyrazić swoją opinię na forach, czy w recenzjach i w ten sposób odstraszyć innych potencjalnych klientów.

Brand Drivers – czym są atrybuty marki

Brand Drivers to szczegółowo opisane aspekty marki, pomysły i skojarzenia z marką, które zostały przekształcone i użyte w komunikacji i do wyrażania marki. Na etapie definiowania marki zastanów się jakie istotne dla Twoich klientów aspekty można przekształcić w atrybuty marki i jak wykorzystać je w komunikacji marketingowej. 

2. Wypozycjonuj markę

Podstawy STP znajdziesz tutaj. Znajdź na rynku miejsce dla Twojej marki, określ kim są Twoi klienci. Jeżeli do tej pory nie stworzyłaś Buyer Persony, to jest to ostatni moment na zrobienie tego. Każdy z konsumentów przechodzi przez proces zakupu, który najczęściej składa się z 5 faz.

  1. Rozpoznanie potrzeby.
  2. Poszukiwanie informacji.
  3. Rozważenie alternatyw.
  4. Zakup.
  5. Faza pozakupowa.

W przypadku zakupów produktów marek, co do których występuje lojalność często pomijane są fazy poszukiwania informacji oraz rozważania alternatyw. Trzeba mieć jednak na uwadze, że konkurencja nie śpi i być gotowym na różne ewentualności. 

3. Wyraź markę

Dopiero w trzecim kroku przyszedł czas na określenie aspektów marki, za które duża część przedsiębiorców zabiera się na samym początku. Jeżeli wiesz już na jakim rynku będziesz działać, do kogo będziesz kierować swoje produkty, jakie są Twoje kluczowe wartości i przede wszystkim obietnica składana konsumentom – teraz możesz w pełni świadomie zacząć pracować nad identyfikacją wizualną i doświadczeniem związanym z korzystania z marki. 

Budowanie marki od podstaw – nazwa marki

Nazwa marki to jeden z pierwszych aspektów, które dostrzega konsument. Należy więc zadbać, aby była na tyle interesująca, żeby potencjalny klient zechciał zapoznać się z ofertą marki. Dobrze dobrana nazwa marki powinna:

  • ukazywać wartości i cel marki
  • wiązać się z wizerunkiem marki
  • być łatwa do wymówienia
  • być wyjątkowa i zapamiętywalna

Należy upewnić się, czy dana nazwa nie jest już zajęta, nie oznacza czegoś niestosownego w obcym języku, jest zrozumiała dla odbiorców. Oczywiście można kreować markę o nazwie niezwiązanej z branżą, czy opartej na luźnym skojarzeniu (np. Apple), jednak w przypadku dopiero co powstających i wchodzących na rynek marek jest to odradzane. Marka o takiej nazwie musi mieć pomysł na siebie i możliwość rozwiniętej komunikacji. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie gry słów w nazwie marki, unikanie komplikacji, prostota i minimalizm. 

Budowanie marki od podstaw – logo marki

Warto pomyśleć nad zatrudnieniem profesjonalnego grafika do wykonania identyfikacji wizualnej marki, jednak wiadomo, że nie każdy początkujący przedsiębiorca może sobie na to pozwolić. Na szczęście w modzie są minimalizm i prostota, co nieco ułatwia zadanie 😉 Podczas projektowania logo zwróć uwagę na takie aspekty:

  • wartości, które chcesz przekazać
  • cel marki
  • brand drivers
  • obietnica, którą składasz klientom
  • kolory, którymi chcesz się identyfikować
  • typografia, czcionki, których będziesz używać
  • ton, którym będziesz się komunikować

Ponadto stwórz kilka wariantów logo. Wykorzystaj kolory marki do zaprojektowania uproszczonych wersji logo. Prędzej, czy później będziesz potrzebować wersji białej lub czarnej.

4. Zbuduj świadomość marki

Zastanów się nad wszystkimi miejscami styku konsumenta z Twoją marką. Zadbaj o efektywne wykorzystanie ich, przy użyciu atrybutów marki. Zdecyduj, które brand drivers najlepiej odpowiadają na potrzeby użytkowników na danym etapie. W ten sposób szansa na dokonanie zakupu rośnie.

budowanie świadomości marki od podstaw

Budowanie świadomości marki wewnątrz organizacji

Twoja marka występuje w organizacji, która zatrudnia pracowników? Pierwszym krokiem do zbudowania silnej świadomości marki jest zapoznanie z jej wartościami osób, które tę markę pośrednio lub bezpośrednio tworzą. Dobrym pomysłem jest stworzenie tzw. “Brand Booka”, w którym zamieszcza się wszystkie do tej pory określone elementy wizualne marki. Jest to więc miejsce na logo i jego warianty, kolorystykę, czcionki, sposób pisania i komunikowania się z klientami itp.

Jeżeli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą nie musisz martwić się o błędne zrozumienie założeń Twojej marki przed pracowników. Upewnij się jednak, że sama dogłębnie rozumiesz jakie wartości chcesz przekazać klientom i odpowiednio wykorzystasz dobrane wcześniej elementy identyfikacji wizualnej.

Budowanie świadomości marki na zewnątrz organizacji

Dobierz odpowiednie dla Twojej marki kanały komunikacji i spraw, żeby konsumenci dowiedzieli się o Twojej marce. W dobie mediów społecznościowych, to one stały się głównym kanałem komunikacji, ale zależnie od branży, w której działasz, warto wziąć pod uwagę też inne opcje. Przed ostatecznym wyborem kanałów (czy też portali społecznościowych, na których chcesz być obecna ze swoją marką) odpowiedz sobie na kilka pytań:

  1. Dlaczego chcesz coś zakomunikować? – czy głównym powodem komunikatu jest zwiększanie świadomości marki? A może chcesz sprzedać swój produkt lub usługę? Pamiętaj, że każdy cel wymaga innego podejścia do konsumentów i lepszą metodą w tym wypadku jest stawianie małych kroczków. Nie próbuj osiągnąć wszystkiego jednocześnie.
  2. Kto jest Twoją grupą docelową? – jeżeli poprawnie przeszłaś przez wszystkie kroki budowania marki od podstaw powinnaś znać odpowiedź na to pytanie 😉
  3. Co chcesz zakomunikować? – może to być informacja o nowo otwartym sklepie, pokazanie produktów, przyłączenie się wraz z marką do jakiegoś ruchu ideologicznego, który chcesz popierać (np. podkreślenie, że wszystkie produkty zostały wykonane ręcznie i zawierają jedynie ekologicznie pozyskane materiały).
  4. W jaki sposób chcesz to zakomunikować? – za pomocą nagrania wideo, zdjęcia, artykułu na blogu, który następnie możesz udostępnić w social mediach lub wysłać do lokalnej gazety – możliwości jest nieskończoność.

Świadomość marki budować można na każdym kroku. Poczynając przez obecność na portalach społecznościowych, poprzez pakowanie produktów zgodne z wartościami marki, obecność na branżowych targach, czy wygląd Twojego lokalu (lub strony internetowej) i jego otoczenie. Przede wszystkim skup się na spójności pomiędzy różnymi kanałami komunikacji

5. Mierz wyniki

Aby dowiedzieć się, czy Twoje działania przynoszą efekty, należy regularnie dokonywać pomiarów wyników zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Dopasuj aspekty, które chcesz mierzyć pod specyfikę Twojej marki. Dla sklepów internetowych bardzo ważnym czynnikiem jest konwersja, którą w łatwy sposób można zmierzyć, przy pomocy Google Analytics. Zwróć uwagę na świadomość marki, stopień lojalności użytkowników w stosunku do Twoich produktów, zaangażowanie w mediach społecznościowych. Badaj podstawowe wyniki przynajmniej raz w miesiącu i usprawniaj procesy, w których występuje strata.

Budowanie marki od podstaw może być czasochłonne, ale przynosi wiele korzyści i sprawi, że zarządzanie marką w przyszłości będzie łatwiejsze i wydajniejsze. Nie pomijaj tego etapu i ciesz się dobrze skonstruowaną marką.

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *