Social media dla małej firmy
#Skillshunting,  Small business,  Social media,  W terenie

Media społecznościowe dla małej firmy – #Skillshunting 02

Przeciętnie Polak każdego dnia spędza ponad 2 godziny w mediach społecznościowych. Wiadomo, że aby trafić do nabywców należy być obecnym tam gdzie oni i wykorzystać możliwy potencjał. Kolejny kurs z wyzwania #Skillshunting omawia media społecznościowe dla małej firmy. W dzisiejszym artykule poruszymy kwestie tego jak ważna jest promocja małej firmy w mediach społecznościowych i dlaczego warto wziąć ją pod uwagę w całym planie marketingowym.

>>>pobierz i wydrukuj planszę do kursu<<<

Link do kursu na Linkedin Learning TUTAJ

Spis treści

  1. Jak zdefiniować cel i wykorzystać potencjał social mediów.
  2. Media społecznościowe dla małej firmy w 7 prostych krokach
    – Jak skoncentrować się na użytkowniku.
    – Jak właściwie wybrać kanały.
    – W jaki sposób słuchać użytkowników.
    – Jak tworzyć content.
    – Jak zachować spójność działań.
    – Analiza wyników.
    – Śledzenie konkurencji.
  3. Jak zaplanować budżet w social mediach.
  4. Jak zaplanować działania w social mediach.
  5. Jak ustalić cele krótkoterminowe.

Media społecznościowe dla małej firmy – zdefiniuj Twój cel i wykorzystaj potencjał social mediów 

Social media to coś więcej niż kolejne miejsce, gdzie można mówić o marce. Media społecznościowe to świat, który kręci się wokół użytkownika i sposobu w jaki możemy mu pomóc. Umiejętność komunikacji i budowanie zaangażowanej społeczności sprawia, że mamy szansę rozwinąć skrzydła. Jest to bardzo dobra podstawa do budowania organizacji, która jest zorientowana na klienta i jego potrzeby. Social media dają Ci możliwość poznania potrzeb poprzez komunikację praktycznie 1:1. Możesz zdobyć zaufanie i lojalność nabywców, nawet jeśli nie odwiedzili jeszcze Twojego e-sklepu. Dzięki temu możesz sukcesywnie budować świadomość marki online i pogłębiać relacje z użytkownikami. Jeżeli do tej pory uważałeś/aś, że media społecznościowe dla małej firmy mają mniejsze znaczenie – zmień swój sposób myślenia i czytaj dalej 🙂

Wskazówki jak wykorzystać potencjał social mediów. Media społecznościowe dla małej firmy.

Media społecznościowe dla małej firmy w 7 prostych krokach 


1. Skoncentruj się na użytkowniku

Zgodnie z orientacją marketingową oraz odpowiednim podejściem do strategii w social mediach kluczowa jest koncentracja na użytkowniku.
W social mediach chodzi o dwukierunkowa komunikację, co stawia użytkownika przed tym co marka ma do powiedzenia. Organizacja musi podjąć ryzyko z tym związane, ponieważ nie ma gwarancji ani żadnej kontroli nad tym co “powie” użytkownik. Ale jeśli zbuduje wystarczające zaufanie i słowa marki będą podparte czynami jest szansa na zbudowanie więzi z użytkownikiem i owocnej relacji.

2. Wybierz odpowiednie kanały

Kluczem sukcesu jest wybór kanałów, aby spotkać się z odpowiednimi nabywcami, którzy wejdą w interakcję z Twoim profilem. Do tego warto zrozumieć każdy z nich, aby nie stracić czasu na działania w niewłaściwym miejscu. Bardzo powszechnym problemem jest zakładanie przez małe firmy kont na wszystkich platformach bądź niewłaściwy ich dobór. Dlatego należy wybrać odpowiednią platformę, na której jest aktywna Twoja grupa docelowa i przygotować do niej odpowiedni content. Poniżej zamieszczamy listę platform wraz z krótką charakterystyką, z którą powinien zapoznać się każdy kto chce efektywnie wykorzystać media społecznościowe dla małej firmy.

Media społecznościowe dla małej firmy - jaki kanał wybrać. Charakterystyka social mediów.

Media społecznościowe dla małej firmy - jakie platformy wybrać. Charakterystyka social mediów.

3. Słuchaj użytkowników i pomóż w rozwiązaniu ich problemów

Podstawą skutecznego social media marketingu jest słuchanie. Jest to też jedno z bardziej dostępnych cenowo narzędzi analizy, które może w znaczący sposób przyczynić się do rozwoju Twojego biznesu. Media społecznościowe są idealnym narzędziem do komunikacji w jaki sposób marka może przyczynić się do rozwiązania problemu użytkownika.

W jaki sposób słuchać użytkowników?

Aby móc efektywnie spełnić potrzeby użytkowników, należy najpierw obserwować i słuchać ich działania w social mediach. Obserwuj kiedy są aktywni i gdzie oraz czy angażują się w konwersacje tylko z profilami prywatnymi czy też z markami? W tym celu możemy wykorzystać narzędzie takie jak Hootsuite. Dzięki niemu możesz w łatwy sposób:

  • planować wszystkie social media,
  • odpowiadać na komentarze,
  • słuchać użytkowników,
  • zarządzać treścią,
  • planować publikacje postów.

Dzięki temu narzędziu możemy zarządzać kilkoma kanałami w jednym miejscu. Jeżeli planujesz media społecznościowe dla małej firmy, wówczas możesz wykorzystać funkcjonalności jakie niosą ze sobą wybrane platformy. Teraz postaw się w roli konsumentów, postaraj się zrozumieć jak wygląda ich dzień, ile czasu poświęcają social mediom i w jakich godzinach są aktywni. Jakie kanały preferują i z jakimi problemami się zmierzają oraz jakich informacji mogą od Ciebie oczekiwać.

4. Twórz odpowiedni content

Content to klucz do sukcesu. Jeżeli będzie dostosowany do Twojej grupy docelowej oraz odpowiedniego kanału może zaważyć o efekcie końcowym Twojego profilu. Jeżeli jesteś małą marką, dopiero wkraczającą na rynek bądź wcześniej nieobecną i dopiero otwierającą się na social media, publikuj treści zza kulis, podkreślaj Twoje wyróżniki na tle konkurencji i angażuj użytkowników. Media społecznościowe dla małej firmy mogą być równie ciekawe co profile znanych marek.

5. Działaj konsekwentnie i zachowaj spójność

W marketingu spójność to podstawa i niejako czynnik weryfikujący sukces. Obecny użytkownik jest przebodźcowany i dochodzą do niego różne komunikaty od wielu marek – nawet 300 dziennie! Pamiętaj o zachowaniu spójności, żeby klienci mieli przejrzysty i spójny obraz Twojej działalności i nie byli zdezorientowani. Wypisz wszystkie punkty styku konsumentów z Twoją firmą i dopilnuj, żeby każdy z nich utwierdzał w przekonaniu o głównych wartościach marki. Takie działanie w przypadku promocji sklepów internetowych wpływa bardzo pozytywnie na konwersję, o czym dokładniej pisałyśmy w artykule o doświadczeniach zakupowych. Pamiętaj, że media społecznościowe dla małej firmy (w szczególności) wymagają dużo cierpliwości i zrozumienia oraz umiejętności aktywnego słuchania.

6. Analizuj wyniki kampanii i zachowania konsumentów

Aby zrozumieć czy nasze działania przynoszą efekty należy regularnie analizować wyniki. Większość portali społecznościowych za pomocą konta biznesowego w łatwy sposób udostępnia funkcję statystyk, na podstawie których można wysnuć odpowiednie wnioski na przyszłość. Jest to ważne nawet jeżeli prowadzisz media społecznościowe dla małej firmy i Twój profil dopiero się rozwija.

7. Śledź konkurencję

Jako uczestnik rynku powinieneś być na bieżąco z działaniami Twojej bezpośredniej konkurencji. To sprawi, że będziesz mieć realne spojrzenie na sytuację rynkową. Zidentyfikuj swoich bliższych i dalszych konkurentów, śledź ich profile w mediach społecznościowych. Sprawdź jakie treści wywołują większe zaangażowanie, inspiruj się ich działaniami, jednak pamiętaj, żeby nie kopiować treści. W mediach społecznościowych dla małej firmy autentyczność i transparentność ma ogromne znaczenie. 

Jak zaplanować budżet w social mediach?

Media społecznościowe takie jak Facebook mają bardzo dobrze rozbudowany system targetowania. Jeżeli dopiero rozpoczynasz działania reklamowe pamiętaj, że tworzenie reklamy nie musi wiązać się z szczególnie wysokimi wydatkami. Lepiej jest wydawać mniejsze kwoty, ale regularnie oraz właściwie targetować treści do odpowiednich użytkowników. W tym celu warto stworzyć buyer personę. Rekomendujemy tworzenie małych grup docelowych, dzięki którym dotrzemy do precyzyjnie dobranych osób. Jeżeli reklama ukaże się osobom, które nie są związane z działalnością i profilem firmy, niepotrzebnie stracimy budżet, nie zwiększając przy tym konwersji.

Jak zaplanować działania w social mediach?

Jeżeli planujesz działania w kilku kanałach, warto wziąć pod uwagę narzędzie Hootsuite, które zapewnia stały monitoring oraz planowanie działań z jednego miejsca. Podczas tworzenia strategii w social mediach warto rozplanować content jaki chciałabyś/byś tworzyć biorąc uwagę strategię we wszystkich kanałach i to jak będą ze sobą współgrać. Pamiętaj, że media społecznościowe to dziedzina, która bardzo dynamicznie się zmienia i wymaga nieustannej aktualizacji, dlatego długoterminowa strategia będzie w tym przypadku relatywnie nieefektywna.

Przeanalizuj odbiorców w każdym kanale i każdorazowo dopasuj strategię, tak aby odpowiadała na potrzeby użytkowników i wykorzystała potencjał danego portalu w 100%. Zwróć uwagę na Twoje możliwości oraz zasoby, którymi dysponujesz. Ważne, żeby Twoja strategia była realna do zrealizowania. Uwzględnij czas na reakcje w czasie rzeczywistym. Media społecznościowe bazują na dwustronnej komunikacji, więc użytkownik może nas zaskoczyć w każdym, najmniej oczekiwanym momencie 🙂 

Ustal krótkoterminowe cele 

Bez względu na branżę, należy nadać konkretny cel swoim działaniom. W osiągnięciu celu długoterminowego ważna jest droga, która musi zostać pokonana. W regularnych odcinkach czasu powinny znaleźć się punkty, które będą weryfikować aktualne postępy. Są to cele krótkoterminowe, które są kluczem mierzenia wyników i dają drogowskaz dalszych działań, który z biegiem czasu może nie być oczywisty.  Pamiętaj, że każdy cel należy dobrać zgodnie z zasadą SMART. Pamiętaj, że lajki nie są miernikiem sukcesu. Są krótkoterminowym i pasywnym zdarzeniem. Zdecydowanie ważniejsze jest zaangażowanie użytkowników. Określając cele w social mediach zastanów się jakich akcji oczekujesz od internautów oraz zaplanuj treści, które będą te działania powodować. 

Cele w social mediach według reguły SMART.

Wiesz już jak prowadzić media społecznościowe dla małej firmy. Dopracuj istniejące profile, załóż konto na nowej platformie jeśli ma potencjał w branży, w której działasz i rozwijaj się online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *