jak wspierać polskie marki
Polskie marki

Jak wspierać polskie marki – kupuj lokalne produkty!

Czy podczas zakupów zastanawiasz się nad markami, które wybierasz? Czy chętnie kupujesz w lokalnych sklepach internetowych, które swoje produkty tworzą na terenie Polski? Chciałbyś swoimi działania pomóc polskim przedsiębiorcom, ale nie wiesz co robić i jak wspierać polskie marki? Przede wszystkim nastaw się na zmianę przyzwyczajeń i zacznij kupować świadomie.

Jeszcze w czasach przed koronawirusem wiele się mówiło o tym, że warto wspierać małe, lokalne firmy. Nurt slow life coraz bardziej docierał do szerszego grona i przekonywał do swoich zalet. Zachęca się do zmiany nawyków, kupowania dóbr wyprodukowanych w Polsce i wybierania przede wszystkim polskich marek. Obecnie, w związku z pandemią i przestojem na rynku małe biznesu potrzebują naszej pomocy jeszcze bardziej. Chociaż świat powoli wraca do normalności, a gospodarka jest z dnia na dzień “odmrażana” to wielu twórców i przedsiębiorców boleśnie odczuło te dwa miesiące bezczynności i przestoju w sprzedaży.

Co robić, aby nawet drobnymi działaniami wspierać lokalne marki, a jednocześnie mieć pewność, że otrzymasz produkt wart swojej ceny, który nie tylko spełni Twoje oczekiwania, a może nawet je przekroczy? W dzisiejszym artykule dowiesz się jak wspierać polskie marki w praktyce, czym jest tak zwany “patriotyzm ekonomiczny” i już od dziś będziesz mógł zacząć kupować świadomie.

Zainteresowanie produktami wytworzonymi na terenie kraju wciąż wzrasta i coraz więcej konsumentów docenia trud i starania włożone w rozwój marki stworzonej przez małych producentów. Rękodzieło pod każdą możliwą postacią, odzież, akcesoria i torebki wyprodukowane w Polsce, wykreowane przez rodzinne szwalnie, czy chociażby produkty spożywcze wyhodowane i zebrane w kraju. Klienci doceniają transparentność marki i to jak w kanałach społecznościowych udostępnia szczegóły dotyczące zamówień, czy procesu produkcji. Marki, które na co dzień pokazują, że za ich działaniami stoją ludzie i stawiają na user experience mają większą szansę odnieść sukces na rynku. Czym wyróżniają się lokalne produkty na tle konkurencji i dlaczego warto je wspierać?

W tym artykule odpowiemy na pytania:

  1. Dlaczego warto kupować polskie marki?
  2. Po co produkować w Polsce?
  3. Jakie polskie marki polecamy?
  4. Jak wspierać polskie marki w praktyce?

Dlaczego warto kupować polskie produkty

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że kupowanie produktów wytworzonych w Polsce jest nieopłacalne. Często małe przedsiębiorstwa napotykają wiele ograniczeń na swojej drodze, które sprawiają, że proces produkcji jest o wiele trudniejszy niż w przypadku masowej produkcji, która charakteryzuje produkty na półkach sieciówek i globalnych marek. W związku z tym zazwyczaj cena oferowanego dobra jest wyższa w stosunku do odpowiednika wyprodukowanego na dalekim wschodzie. Na szczęście nie samą ceną człowiek żyje i wielu z nas dostrzega też inne aspekty zakupów.

Co sprawia, że kupno małych, polskich marek jest opłacalne i ma znaczenie? Oczywiście każda polska marka jest inna i stoją za nią zupełnie inni ludzie. To, że produkt został stworzony w Polsce wcale nie musi oznaczać, że jest on wysokiej jakości. Jednak korzystając z oferty lokalnych marek możesz w łatwiejszy sposób poznać kulturę marki i to jaki ma stosunek do produkcji i sprzedaży. Poniżej przedstawiamy 8 powodów, dla których warto kupować polskie produkty. Pamiętaj jednak, że nie oznacza to, że każda polska marka spełnia je wszystkie 🙂

Jak wspierać polskie marki – 8 powodów, dla których warto kupować polskie produkty

dlaczego warto wspierać polskie marki


1. Wspierasz działalność małych biznesów

Wybierając produkty lokalnych marek nie tylko spełniasz własną potrzebę poprzez zakup danego dobra, ale także wspierasz działalność osoby, która stoi za konkretnym biznesem. Dla małych marek każda sprzedaż jest wyjątkowa i zawsze cieszy jednakowo. Twórca marki czuje dumę i radość na myśl o tym, że ktoś będzie korzystać z produktu, który sam stworzył lub zaprojektował. Z jednej strony więc wspierasz daną markę pod względem finansowym, poprzez zakup dobra, ale także napędzasz jej twórcę do dalszego działania, ciągłego rozwoju i kreowania nowych produktów.

2. Kupujesz produkty wysokiej jakości

Lokalne marki zazwyczaj wkładają całe swoje serce w produkcję, przez ten proces przemawia pasja i oddanie danej dziedzinie. Z miłością dobierają detale, pielęgnują każdy etap produkcji i nieustannie dociekają co można jeszcze dopracować, tak aby w pełni zadowolić klienta. Decydują się też na materiały wysokiej jakości, dzięki którym oferta ich sklepu charakteryzuje się wysoka wytrzymałością. Twórcy zwracają uwagę na jakość i wytrzymałość produktów. Chociaż ceny lokalnych marek często są wyższe niż znane, światowe zamienniki, to pamiętajmy, że czasem zamiast kilku rzeczy warto wybrać jedną, ale lepszej jakości, która będzie nam towarzyszyć na dłużej 🙂

3. Możesz poznać osobę, u której robisz zakupy

Za każdym małym biznesem stoi druga osoba. Za pomocą social mediów, prowadzeniu bloga firmowego czy udziału w lokalnych targach możesz poznać twórcę, u którego decydujesz się dokonać zakupu. Dzięki rozmowie dowiedz się jakie ma przekonania, podejście do etycznego biznesu i czy jej działalność prowadzona jest z pasji. Co więcej, działa to też w druga stronę – sprzedawca może poznać Ciebie, a tym samym lepiej dopasować produkt do Twoich indywidualnych potrzeb.

4. Wysoki poziom obsługi klienta

Wszystko co tworzą ma na celu zadowolić użytkownika, więc w swoich działaniach stawiają na obsługę klienta. Szczególnie dbają o każdy etap procesu zakupu i user experience, precyzyjnie i szybko udzielają dodatkowych informacji, chętnie odpowiadają na pytania drogą mailową lub telefoniczną, przykładają wagę do ekspresowej realizacji zamówienia. Lokalne marki potrafią też radzić sobie w sytuacjach kryzysowych i  rozwiązywać problemy nieusatysfakcjonowanego konsumenta. Kiedy w procesie pojawi się błąd, czy opóźnienie w wysyłce, to właśnie mali producenci są mistrzami wychodzenia z takich sytuacji z twarzą, a przy okazji przekonać użytkownika, że są w stanie zadośćuczynić mu poniesione szkody.

5. Masz pewność, że wybierasz etyczne zakupy

Pomijając niedawno odkryte przypadki, o których było głośno na rynku, w których producenci postanowili zaoszczędzić na produkcji, a tym samym oszukiwali konsumentów, lokalne marki dbają o sposób produkcji i pochodzenie materiałów. W przypadku małej marki dużo łatwiej przygotować, zapakować i wysłać zamówienie w ekologiczny sposób. Polskie marki, aby przekonać użytkowników do zakupu często eksponują miejsce produkcji i używane materiały w swojej komunikacji, dlatego klient w łatwy sposób może dowiedzieć się jakie podejście do ekologii i świadomych zakupów ma sprzedawca.

6. Łatwość nawiązania relacji z marką

Polskie marki bazują swoją promocję na social mediach i to tam można je spotkać najczęściej. Na Instagramie, Facebooku, czy nawet Youtube można zobaczyć backstage produkcji, nowe kolekcje, czy twórców produktów osobiście. Marki tworzą wokół siebie społeczności, budując tym samym zaufanie użytkowników. Jako klient mamy wrażenie, że jest to po prostu druga osoba, z którą możemy porozmawiać, nawiązać relację i wesprzeć ją i jej biznes poprzez kupno jednego z jej produktów. Takie koleżeńskie relacje i ciągłe podtrzymywanie kontaktu sprawia, że o wiele łatwiej przywiązać się do danej marki, rekomendować ją innym użytkownikom i stać się lojalnym nabywcom.

7. Personalizacja zamówienia

W świecie hurtowych zakupów istnieje ograniczona liczba możliwości. Obserwujemy to w sklepach w nurcie fast fashion, w których co druga koszulka niby na metce ma dobry rozmiar, a jednak coś jest nie tak. Dokonując zakupów u lokalnych sprzedawców otwieramy sobie drzwi na nieskończenie wiele możliwości. Wiele polskich marek pozwala swoim klientom personalizować produkty i dostosowywać je pod ich indywidualne wymagania. Na przykładzie mody, często pojawia się możliwość dopasowania rozmiaru. Pojawiają się możliwości wyboru koloru, fasonu, dodatków, smaków – dosłownie wszystkiego, w zależności od branży.

8. Wybierasz wśród oryginalnych, często jedynych w swoim rodzaju produktów

Polskie marki w często opierają swoją działalność na rękodziele. Możemy znaleźć ręcznie malowane kubeczki, torebki, zakładki, świeżo wydziergane topy i wiele innych. W tym przypadku kupujemy produkt, który jest jedyny w swoim rodzaju. Rękodzieło cechuje się tym, że chociaż artysta może stworzyć kilka podobnych wzorów, to żaden nie będzie w stu procentach jednakowy. Posiadanie unikatowego produktu sprawia, że jego użytkownik czuje się wyjątkowo.


Produkcja w Polsce się opłaca!

Dlaczego tyle światowych marek decyduje się na produkcję w Chinach? Odpowiedź jest prosta – ze względu na hurtowe ilości wytwarzanie dóbr za granicą, a w szczególności państwach przystosowanych do produkowania masowej liczby produktów jest tańsze. Produkcja ta często niestety nie odbywa się w sposób etyczny, jednak jest to temat kontrowersyjny i nie o tym chcemy dyskutować. Produkcja w rodzimym kraju ma swoje zalety i chociaż jest stosunkowo droższa, to jak najbardziej może się opłacać. Co zyskują przedsiębiorcy decydujący się na produkcję w Polsce?

1. Zwiększona kontrola nad całym procesem

Główną zaletą prowadzenia procesu produkcji w Polsce jest możliwość kontroli tego jak powstaje produkt od samego początku, aż do końca – wysyłki zamówienia. Przedsiębiorca działający na terenie kraju nie musi martwić się o to co dzieje się po drugiej stronie globu, nie wpływają na niego wydarzenia, które dzieją się w innych krajach.

2. Możliwość nadzorowania produkcji

Jeżeli fabryka, w której tworzone są produkty znajduje się w innym kraju, to przedsiębiorca nierzadko nie ma możliwości na własne oczy zobaczyć procesu produkcji, a co dopiero ją nieustannie śledzić czy też kontrolować jakość. W przypadku działania na terenie własnego kraju w dowolnym momencie może odwiedzić fabrykę i dowiedzieć się, czy produkty tworzone są zgodnie z jego przekonaniami, czy każdy etap zostanie zakończony zgodnie z oczekiwanym czasem i czy produkt finalny go zadowala.

3. Ułatwiony dobór materiałów

Mając wszystkie potrzebne elementy na miejscu otwierają się drzwi do eksperymentowania, porównywania możliwości i ciągłego usprawniania procesu. Na bieżąco widzimy materiały, dzięki czemu możemy szybko reagować i dokonywać zmian w chwili, gdy jeden z materiałów nie do końca nas satysfakcjonuje. Dzięki czemu końcowy efekt produktu będzie dopieszczony i dopięty na ostatni guzik

4. Obniżone koszty dostawy

Często w początkowej fazie działalności głównym rynkiem docelowym marki jest Polska. Jeżeli cały proces produkcji odbywa się na terenie kraju, zmniejszają się koszty transportu materiałów i finalnych produktów.

Oczywiście mikroprzedsiębiorstwa opierające swoją działalność tylko i wyłącznie na rękodziele nie mają przed sobą dylematu wyboru miejsca produkcji. Cały proces odbywa się najczęściej u nich w domu. Zależnie od produktu potrzebują jednak często bazy pod swoje wytwory. Przykładowo jeżeli marka sprzedaje ręcznie malowane kubki, to musi mieć dostawcę podstawowych towarów, a ten może produkować je właśnie w Polsce.

Polskie marki, które polecamy – jak wspierać polskie marki

Dopiero zaczynasz swoją przygodę w świecie świadomych zakupów i zastanawiasz się jak wspierać polskie marki? Mamy dla Ciebie listę upolowanych przez nas polskich marek, które z całego serca polecamy. Każda z nich jest wyjątkowa, ma etyczne podejście do biznesu i stawia na świadomy rozwój marki. Lista ta jest regularnie aktualizowana i trafiają na nią kolejne perełki ze świata e-biznesu, więc jeżeli przychodzą Ci na myśl polskie marki, które szczególnie cenisz – nie bój się do nas napisać! A może sam prowadzisz markę, która jest zgodna z naszymi poglądami? 🙂 Kliknij baner poniżej i przejdź do sekcji polskich marek.

Wspieram polskie marki z Hunterkami Biznesu poznając je bliżej - dołącz do akcji

Na liście znajdziesz takie marki jak: MINIMALIFE, Bunny Expert, Petarda i wiele innych.

Jak wspierać polskie marki w praktyce

Dużo mówimy o tym, aby podczas zakupów brać pod uwagę lokalnych twórców i szukać mniej znanych, a równie dobrze spełniających potrzeby użytkowników zamienników powszechnie dostępnych produktów. Przybywamy do Was z krótkim poradnikiem jak wspierać polskie marki w praktyce i jakie działania są szczególnie korzystne dla mikro przedsiębiorstw na naszym rodzimym rynku.

jak wspierać polskie marki w praktyce


1. Wybieraj i kupuj produkty lokalnych producentów

Pierwszym nasuwającym się na myśl, a jednocześnie najprostszym sposobem na wspieranie polskich marek jest oczywiście kupowanie ich produktów. Potrzebujesz nowej torebki? Zamiast dokonywać szybkiego zakupu w pierwszym lepszym sklepie zrób research i spróbuj znaleźć sklepy produkujące w Polsce, o których wcześniej nie słyszałeś. Porozmawiaj ze znajomymi, być może ktoś będzie w stanie Ci doradzić i dzięki temu odkryjesz nowe, ciekawe miejsca lub strony warte Twojej uwagi. Dodatkowo poszukiwanie etycznie działających twórców i odkrywanie nieznanych do tej pory marek może być świetną zabawą.

2. Obserwuj profile polskich marek w social mediach

Podoba Ci się kultura danej marki, jednak nie masz akurat potrzeby, aby kupować jej produkty? Chociaż jesteśmy społeczeństwem obracającym swoje życie wokół konsumowania nie zawsze mamy możliwości kupować wszystko na co mamy ochotę. Na szczęście, jeżeli zastanawiasz się jak wspierać polskie marki bez kupowania ich produktów – istnieje rozwiązanie! Większość marek, szczególnie tych mniejszych, jest obecna i aktywna w mediach społecznościowych.

Jeżeli chcesz pokazać twórcom, że ich komunikacja i kultura jest Ci bliska i szanujesz ich etyczne podejście do biznesu, zaobserwuj ich konta i stań się aktywnym obserwatorem. Social media dają nam wachlarz możliwości i sposobów pozostawania w kontakcie z marką. Komentuj najnowsze posty, lajkuj zdjęcia i linki, udostępniaj treści, które szczególnie przypadły Ci do gustu. Taki rodzaj wsparcia, chociaż nic nie kosztuje, jest bardzo istotny i pokazuje twórcom, że ich działania są odbierane pozytywnie.

3. Polecaj konkretne marki i produkty znajomym

Jak wspierać polskie marki bez ciągłego kupowania ich produktów? Wiadomym jest, że duża część produktów to jednorazowy zakup lub w lepszym przypadku powtarzalny, ale z rzadką częstotliwością. Co można robić w tak zwanym międzyczasie, aby wesprzeć działalność lokalnych marek? Niesamowitym narzędziem, które pomaga przede wszystkim w budowaniu świadomości marki wśród nowych konsumentów jest rekomendacja. Kupiłeś online zestaw ręcznie malowanych filiżanek, który od dziś zdobi Twój stół podczas popołudniowej kawy? W naturalny sposób podziel się tym zakupem ze swoimi bliskimi, być może ktoś także szuka czegoś podobnego i będzie mógł skorzystać z tego samego e-sklepu co Ty. Marketing szeptany od zawsze odgrywał ogromną rolę w działaniach promocyjnych marek, szczególnie tych lokalnych.

4. Podziel się online opinią o produkcie

Kolejnym pomysłem na to jak wspierać polskie marki, który możesz wdrożyć w życie po dokonaniu zakupu jest wystawienie opinii o produkcie na stronie marki, Facebooku, czy Google. Na pewno sam przyłapujesz się na tym, że przed dokonaniem zakupu zerkasz na ilość gwiazdek wystawioną danemu produktowi, czy nawet komentarze użytkowników dotyczące ich zamówienia. Niskie oceny sprawiają, że chęć do zakupu maleje, a wysokie potrafią utwierdzić nas w przekonaniu o poprawności naszej decyzji. Niestety dużo częściej wystawiamy opinie, gdy zakup nas zawiódł i nie spełnił naszych oczekiwań. W przypadku produktów, które nam się spodobały rzadko kiedy sięgamy po te narzędzie. Zmieńmy to i wspierajmy polskie marki poprzez komentowanie i wystawianie recenzji!

Wiesz już jak wspierać polskie marki i dlaczego warto to robić. Pozostaje już tylko wprowadzić odpowiednie zachowania w życie, wykształcić nowe przyzwyczajenia i odpalić zmysł poszukiwacza! Odkrywaj nowe marki, charakteryzujące się etycznym podejściem do biznesu i wspieraj je nie tylko poprzez zakup ich produktów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *