E-commerce

Konwersja e-sklepu – co na nią wpływa?

Celem każdego właściciela internetowego biznesu jest wysoka konwersja e-sklepu. Co zrobić jeżeli współczynnik konwersji nie jest zadowalający i jak go zwiększyć? – Na wszystkie pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Zapraszamy!

Spis treści:

Co to jest konwersja e-sklepu?

Rozpoczniemy od odpowiedzi na pytanie – czym jest konwersja e-sklepu? Konwersja jest to pożądane zachowanie użytkownika, które jest oczekiwaną odpowiedzią na nasze działania. Może być to: zapisanie się na newsletter, ściągnięcie e-booka, polubienie fanpage’a na FB czy zakup w sklepie internetowym. W dzisiejszym artykule skoncentrujemy się na konwersji sprzedaży, która jest głównym celem każdego przedsiębiorcy.
   

Konwersja e-sklepu – co na nią wpływa?

Przede wszystkim należy mieć świadomość, że każda grupa docelowa rządzi się własnymi prawami. Ma inne cechy charakterystyczne i przygotowując strategię zawsze warto patrzeć przez pryzmat naszych docelowych klientów. Konwersja e-sklepu uwarunkowana jest wieloma czynnikami. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich wraz z poradami jak na nie wpłynąć.


Konwersja sklepu internetowego - co na nią wpływa?

1. Analiza obecnych użytkowników na stronie 

Należy regularnie śledzić co dzieje się z użytkownikami, którzy lądują w naszym sklepie internetowym. Systematyczna analiza pozwoli zrozumieć zachowania internautów i odpowiednio dopasować działania i zmiany e-sklepu, tak aby zaczął przynosić odpowiednie rezultaty.

Analiza obecnych użytkowników na stronie - praktyczny przykład - konwersja e-sklepu

Możemy dostrzec, że klienci dodają do koszyka produkt, ale nie finalizują zamówienia. W takiej sytuacji pomocna okazuje się wysyłka newslettera ze specjalną zniżką bądź darmową dostawą. Być może to ona odstraszyła użytkownika od dokonania płatności.

Kolejnym przykładem jest wysoki współczynnik odrzuceń, tzw. “bounce rate”. Może użytkownicy, którzy kliknęli w link spodziewali się czegoś innego. Postaraj się postawić na miejscu klienta i zastanowić się czego mogłoby mu brakować na Twojej stronie.

narzedzie-e-commerce

W tym celu możemy wykorzystać narzędzie takie jak Hotjar. Pomaga ono w optymalizacji strony w taki sposób, aby elementy na stronie, na których najbardziej nam zależy były w miejscach najbardziej klikalny. Dzięki temu możemy wyciągać ciekawe wnioski i nieustannie ulepszać naszą witrynę.

2. Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem użyteczności i funkcjonalności

Mowa tutaj nie tylko o nieocenionej i bardzo istotnej optymalizacji sklepu pod kątem SEO. Ważna jest także optymalizacja pod względem jego użyteczności i funkcjonalności. E-commerce powinien być wygodny, przejrzysty i nowoczesny. Więcej o cechach nowoczesnego e-sklepu pisałyśmy tutaj.

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem użyteczności i funkcjonalności - konwersja e-sklepu

Gdy strona długo się ładuje, zawiesza, a użytkownik nie może znaleźć produktu lub ważnych dla niego informacji, tylko się denerwuje. Efektem jest opuszczenie witryny sklepu. 

Co zrobić? – Zoptymalizuj sklep pod kątem SEO (to jest temat na kolejny artykuł, który niedługo się pojawi). Postaw się w roli użytkownika i zastanów się czego brakuje na Twojej stronie. Od razu postaraj się dodać brakujące informacje.


3. Opinie klientów

Zachęcaj klientów do podzielenia się odczuciami po zakupie i zamieszczaj ich opinie w sklepie internetowym. Dzisiaj to internauci tworzą treści. Należy o nich dbać i czasem tylko wystarczy zachęcić, a będą naszą najlepszą reklamą i wizytówką. 

Opinie klientów - konwersja e-sklepu

Jak zachęcić? Po kilku dniach po dostarczeniu produktu wyślij wiadomość e-mail. Zapytaj czy produkt spełnił ich oczekiwania oraz czy mają ochotę podzielić się swoją opinią bezpośrednio w e-sklepie lub social mediach. Czasami warto zaproponować w zamian rabat na kolejne zakupy, tak aby klient wiedział, że cenisz jego wolny czas.

Co zrobić jeżeli pojawia się negatywna opinia? To bardzo dobrze, że zapytałaś/eś o nią klienta i teraz możesz działać. Przede wszystkim, na każdą taką opinię należy odpisać i odnieść się do uwag konsumenta. Może zaproponować wymianę bądź zwrot?


4. Unikalne opisy produktów

Klient nie ma możliwości, aby fizycznie dotknąć oferowany przez Ciebie produkt. Może Ci jedynie zaufać. Miejmy tę świadomość, gdy przygotowujemy opisy produktów. Ważne, aby każdy opis był dokładny, podkreślał zalety produktu i zawierał pełne informacje. Pamiętaj, że na ich podstawie użytkownik zdecyduje się na zakup lub opuści sklep. Opisy powinny być dodawane zarówno w wersji pełnej jak i skróconej. Krótsza wersja powinna uchwycić samo sedno. Napisz dla kogo jest ten produkt i dlaczego akurat na niego powinien się zdecydować klient. Pamiętaj, że każdy opis produktu powinien być w 100% unikalny – wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie Twojego e-sklepu. Więcej o tym jak tworzyć opisy produktów znajdziecie w tym artykule.

Unikalne opisy produktów - konwersja e-sklepu

Opis produktu może zawierać:
– skład produktu
– wymiary produktu
– jakie surowce zostały użyte do wykonania produktu
– w jaki sposób produkt został przygotowany
– walory produktu
– zdobyte certyfikaty
– opinie użytkowników, którzy kupili wcześniej produkt
– dokładne informacje dot. czasu dostawy i możliwości wysyłki


5. Wysokiej jakości zdjęcia

Kluczowym aspektem są także wysokiej jakości zdjęcia produktowe, które dokładnie przedstawiają kluczowe detale produktu. Mogą być to zdjęcia typu packshot na jednolitym tle, ale mile widziane są także zdjęcia w świetle dziennym. Może nawet uda Ci się zachęcić klientów do wysyłania zdjęć zakupionych produktów, np. torebki wykorzystanej podczas spotkania z gronem znajomych? Może warto zastanowić się nad video, dzięki któremu dokładnie pokażesz produkt z każdej strony. Więcej informacji o zdjęciach produktów w sklepie internetowym, które zwiększą sprzedaż znajdziesz w tym artykule. Pamiętaj także o odpowiedniej optymalizacji grafik, o której przeczytasz tutaj.


6. Odpowiednie kategorie, filtry, produkty powiązane

Ważne jest także odpowiednie zaprezentowanie asortymentu sklepu. Odpowiedni podział na kategorie może zdziałać cuda, a użytkownik łatwo znajdzie interesujący go asortyment sklepu.

Odpowiednie kategorie, filtry i produkty powiązane - konwersja e-sklepu

Zastanów się według jakich kryteriów użytkownicy będą filtrowali Twoje produkty i ustaw odpowiednie kategorie. Tak, aby stanowiły od razu relatywny “landing page” podczas wyszukiwania w Google. Dodaj produkty powiązane na podstawie poprzednich zakupów konsumentów. Przeanalizuj koszyki klientów. Jeżeli użytkownicy kupują poszczególne produkty w zestawie – dobierz je odpowiednio. Dzięki temu nowi goście e-sklepu będą mogli zwiększyć swój koszyk o komplementarne produkty dostępne w Twoim sklepie.


7. Koszty dostawy i wiele możliwości płatności

Dzisiejsi e-konsumenci łatwo dostrzegają różnice i są bardzo wygodni. Konwersja e-sklepu może być niezadowalająca z powodu zbyt drogiej lub zbyt długiej dostawy czy ograniczonego wyboru możliwości płatności.

Koszty dostawy i wiele możliwości płatności
Zbyt długa dostawa

Jeżeli oferujesz dostawę dłuższą niż 48h podaj powód, który będzie zrozumiały na użytkownika. Powodem może być szczególna personalizacja zamówienia (oczywiście jeżeli taka ma miejsce).

Darmowa dostawa

Zastanów się też nad darmową dostawą, albo zmniejsz cenę dostawy na rzecz odrobinę wyższej ceny produktu. Ważne są też koszty wysyłki w przypadku zwrotu. Co drugi e-konsument uważa, że najlepszym sposobem odesłania produktu jest firma kurierska. Jest to najczęściej wykorzystywana forma wysyłki, niezależnie od płci czy wieku. Co ciekawe, aż 31% kupujących nigdy nie zwracało e-zakupów.

Metody płatności

Internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez nowoczesny serwis płatności. Osoby w wieku 15-24 lat są otwarte także na bardziej zróżnicowanie formy płatności. W ich skład wchodzi tradycyjny przelew, płatność za pobraniem czy płatności mobilne – z uwzględnieniem kodów Blik i QR. Aktywuj wszystkie formy płatności, aby niepotrzebnie nie tracić klientów.


8. Pomocny i szybki kontakt a konwersja e-sklepu

Czasem użytkownik jest o krok od złożenia zamówienia, ale ma jeszcze jedno dodatkowe pytanie. Infolinia bądź wiadomości mailowe to także bardzo ważny punkt styku klienta z marką. Obsługa klienta ma niesamowite znaczenie i może zaważyć na decyzji użytkownika.

Pomocny i szybki kontakt -

Jednym z rozwiązań jest zamieszczenie listy najczęściej zadawanych pytań z wyczerpującymi odpowiedziami (FAQ). Jeżeli internauta nie znalazł odpowiedzi na swoje pytanie na stronie – od razu dopilnuj, aby zamieścić ją jak najszybciej.

Gdy konsument wysyła wiadomość bądź dzwoni – dopilnuj, aby żadne pytanie nie pozostało zostawione na pastwę losu. Pomocne i szybkie odpowiedzi sprawiają, że klient ma większe zaufanie. Może także na dłużej zapamiętać Twoją markę, a także pozostać stałym klientem, jeżeli okaże się ona wyjątkowo pomocna. Do dzieła!


Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *