doświadczenia zakupowe - hunterki
E-commerce,  E-konsument 2020

Doświadczenie zakupowe górą – jak sprawić, żeby klienci chcieli kupować

Nowoczesny konsument ceni sobie przede wszystkim wygodę. Coraz więcej użytkowników decyduje się na zakupy online, ponieważ gwarantuje im to oszczędność czasu i energii. Oznacza to, że jako przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinieneś zapewnić swoim klientom odpowiednio zbilansowane doświadczenie zakupowe, które sprawi, że konsumenci nie tylko chętnie dokonają zakupu, ale także powrócą w przyszłości do Twojego e-sklepu. W dzisiejszym artykule spieszymy z pomocą i pokażemy jak w prosty sposób usprawnić doświadczenie zakupowe klienta w sklepie internetowym. 

Uwaga! Na końcu tego artykułu znajduje się mini bonus od nas 😉

Przypominamy, że doświadczenie zakupowe rozpoczyna się wraz z wejściem na witrynę sklepu (lub wcześniej, jeżeli użytkownik dowiedział się o istnieniu marki poprzez reklamę lub inną formę promocji), ale trwa aż do momentu otrzymania zamówienia i ewentualnych usług pozakupowych.


Sprawna wyszukiwarka produktów

Wyszukiwarka produktów jest przede wszystkim ważna dla klientów, którzy wiedzą czego szukają. Wyszukiwarka musi być dobrze widoczna i intuicyjnie oznaczona, tak aby zlokalizowanie jej na stronie nie sprawiało problemów. Warto zastosować też automatyczne propozycje produktów podczas wpisywania hasła, dzięki którym konsumenci niepamiętający szczegółowej nazwy łatwiej odnajdą pożądany produkt. W przypadku większej ilości asortymentu w e-sklepie wyszukiwarka może sugerować poszczególne kategorie i podkategorie. Gdy użytkownikowi pojawi się długa lista wyników, zapewnij możliwość filtrowania. Dzięki temu unikniesz irytacji i pozwolisz na szybsze znalezienie oczekiwanego wyniku wyszukiwania. Pamiętaj także o szybkim ładowaniu się wyników – nikt nie lubi długo czekać 🙂

Sprawna wyszukiwarka produktów w e-commerce
Przykład: Zalando.pl

Intuicyjne i szczegółowe sortowanie produktów

Odpowiednio dobrane kategorie i podkategorie pozwolą dowolnie posortować asortyment e-sklepu. Dzięki nim ułatwisz przeglądanie oferty, a tym samym wpłyniesz na pozytywne odczucia konsumentów. Dodatkowo tworząc dokładnie sprecyzowane podkategorie w e-sklepie w oparciu o strategię pozycjonowania szerokiego, możesz zwiększyć widoczność na frazy typu Long tail w wyszukiwarce. Jak podzielić cały asortyment na odpowiednie kategorie? Postaraj się wcielić w rolę użytkownika i zastanowić się jak postrzega Twój asortyment. Najpierw intuicyjnie dobierz kategorie główne, możesz przy tym także zainspirować się pionierami na rynku. Następnie podziel je na różne podkategorie, zgodnie z wstępnymi założeniami linii produktów i ich wariantami, np. kolorami czy rozmiarami. Na koniec poszukaj innych pomysłów na podkategorie pod kątem wyszukiwań internautów w Google. Jeżeli masz wystarczająco dużą liczbę produktów możliwości jest naprawdę wiele!

Intuicyjne sortowanie produktów w sklepie internetowym. Jakie odpowiednio podzielić asortyment na kategorie.
Przykład: Zalando.pl


Minimalizacja kroków przy zakupie

Jeżeli klient dodał produkt do koszyka i zdecydował się na jego zakup poprzez przejście “do kasy”, warto nie dać mu zbyt wiele czasu na rezygnację. Każdy kolejny krok, dodatkowe informacje i ukryte koszty sprawiają, że użytkownik anuluje finalizację zamówienia. Proces ten należy utrzymać w jak najbardziej minimalistycznej i prostej formie. Nie zapominaj również o wezwaniach do akcji (tzw. call to action) na każdym etapie. Regularnie przechodź przez proces realizacji zamówienia na Twojej stronie, poproś bliską osobę o opinię i wyeliminuj wszystkie nieporządane kroki. Postaw na minimalizm!

Minimalizacja kroków przy zakupie
Przykład: Wittchen

Personalizacja doświadczenia

Konsumenci lubią jak zwracamy się do nich po imieniu 🙂 Proponowane produkty z asortymentu e-sklepu na podstawie poprzednich wyborów użytkownika, newsletter z poleceniami i bonusami specjalnie dla CIEBIE, spersonalizowana paczka z dbałością o każdy detal. W przypadku produktów tworzonych na zamówienie warto dodać kreator na stronie do swobodnego wyboru szczegółów dla użytkownika oraz stworzenia wymarzonego produktu. Spraw, aby każdy klient celebrował zakup w Twoim e-sklepie i daj mu do tego odpowiednią przestrzeń.

Personalizacja doświadczenia zakupowego
Przykład: Mimiś

Nie zapominaj o SEO

Odpowiednia optymalizacja e-sklepu pod kątem wyszukiwarek nie tylko wpływa na wzrost widoczności. Jednak nie wolno zapominać o tym, że algorytm Google bierze pod uwagę przede wszystkim parametry istotne dla użytkownika, takie jak szybkie ładowanie się witryny oraz plików multimedialnych, responsywność, intuicyjność czy odpowiednio posegregowane na kategorie produkty. Pisałyśmy już artykuł o odpowiedniej optymalizacji zdjęć, która ma bezpośredni wpływ na rozmiar sklepu i jego prędkość ładowania. Zwróć uwagę także na odpowiednie tworzenie opisów produktów. Efektywne opisy nie tylko wpłyną na widoczność poszczególnych produktów w wyszukiwarkach, finalnie przyczynią się do wzrostu konwersji, ale zwiększą doświadczenie zakupowe w Twoim sklepie.

Postaw na profesjonalną obsługę klienta

Nic tak nie wpływa na pozytywne doświadczenia zakupowe jak przyjazna i kompetentna obsługa klienta. Dopilnuj, aby osoba odpowiedzialna za kontakt z Twoimi klientami była pomocna i ekspresowo rozwiązywała problemy użytkowników. Przyjemny kontakt i efektywne doradztwo może wpłynąć na lojalność Twoich odbiorców. Zwróć uwagę na charakter komunikatów, pozytywna energia idzie w parze z profesjonalizmem 🙂 

Content wysokiej jakości – nie tylko na stronie, ale też w social mediach

Zagwarantuj klientom wysokiej jakości content na każdym etapie styku użytkownika z marką. Kluczowe są treści na sklepie, więc przeznacz wystarczającą ilość czasu na zaplanowanie strategii content marketingowej i ich samą realizację bądź skorzystaj z pomocy copywritera. Do Twojej strategii dodaj także inne kanały. Media społecznościowe są bezpośrednią wizytówką Twojego e-sklepu i mają zadanie przedstawienie Twoich działań online z nieco innej perspektywy. W zależności od Twojej grupy docelowej, stwórz odpowiednie treści i odpowiedz na ich potrzeby. Warto wziąć pod uwagę mikromomenty czy aktualne wyszukiwania użytkowników. 

Wejdź w skórę użytkowników, przeanalizuj każdy punkt styku z Twoim e-sklepem i przygotuj zestawienie. Porównaj w nim jak obecnie wygląda, a jak powinien wyglądać każdy etap kontaktu z potencjalnym klientem. Dzięki temu będziesz świadoma / świadomy działań jakie musisz podjąć i stopniowo wdrażać, unikniesz potyczek i sprawisz, że doświadczenie zakupowe Twoich klientów wpłynie na wzrost konwersji i wynik finansowy Twojego e-sklepu.

Jak zoptymalizować doświadczenie zakupowe – podsumowanie

optymalizacja doświadczenia zakupowego - podsumowanie

Obiecałyśmy mały prezent, więc oto i on. Przygotowałyśmy dla Was bezpłatną listę najważniejszych zadań, którego pomogą Wam zoptymalizować doświadczenie zakupowe w Waszym sklepie internetowym. Znalazło się też miejsce na własne pomysły i spostrzeżenia.

>>>Pobierz bezpłatną listę zadań<<< i spraw, aby Twój klient z radością powracał do Twojego sklepu internetowego.

komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *