Jak zoptymalizować zdjęcia w e-commerce pod SEO
E-commerce,  Zdjęcia w e-commerce

Jak zoptymalizować zdjęcia w e-commerce pod SEO

Z naszego poprzedniego artykułu wiesz już czym kierować się przy wyborze, czy planowaniu sesji zdjęciowych do sklepu internetowego. Dzisiaj przejdziemy do kolejnego etapu #ZdjęciaWEcommerce i odpowiemy na pytanie jak zoptymalizować zdjęcia w e-commerce, aby miały korzystny wpływ na pozycjonowanie.  

Dlaczego warto zoptymalizować zdjęcia?

dlaczego warto zoptymalizować zdjęcia

1. Mają wpływ na szybkość ładowania się sklepu

Wiemy, że nic nie irytuje bardziej użytkowników jak długo ładująca się witryna. Niestety jest to pierwszy powód kiedy decydują się opuścić sklep w trybie ekspresowym. Zadbajmy o to, żeby e-commerce był wydajny i szybko się ładował. Największy wpływ na jego prędkość mają zamieszczone na nim pliki multimedialne. W tym celu warto skontrolować rozmiar grafik obecnych już na stronie, natomiast bezpośrednio przed każdym zamieszczeniem odpowiednio przygotować każdy plik.

2. Zoptymalizowane zdjęcia są widoczne dla wyszukiwarki i mają wpływ na pozycjonowanie

W momencie wstawienia grafiki jest ona widoczna dla użytkownika. Aby była widoczna i zrozumiała także dla wyszukiwarki, a roboty Google mogły ją odpowiednio zaindeksować oraz rozpoznać jej zawartość, należy podjąć odpowiednie kroki.

Jak poprawnie zoptymalizować zdjęcia?

jak poprawnie zoptymalizować zdjęcia do e-commerce

1. Ustaw odpowiedni rozmiar zdjęcia

Nie ma potrzeby przesadzania z rozmiarem zdjęcia. W każdym szablonie sklepu internetowego czy bloga mamy konkretne wymiary zdjęcia, które są wymagane w odpowiednich miejscach. Dzięki temu zabiegowi zdjęcia nie będą od razu za dużo ważyć i przeciążać serwera.

2. Znajdź właściwe słowo kluczowe 

To moment, kiedy musimy wcielić się w użytkownika i zastanowić się jakie frazy wpisuje on, aby znaleźć konkretną stronę (np. stronę konkretnego produktu czy kategorii produktowej). Istnieje wiele narzędzi, które ułatwiają to zadanie i pokazują ile razy dana fraza kluczowa zostaje wyszukiwana. Dzięki temu możemy zawrzeć relatywnie najlepsze słowa kluczowe w kolejnych krokach. W tym roku przydatne będą narzędzia takie jak Google Keywords Planner czy Semstorm.

3. Zawrzyj frazę kluczową w nazwie pliku

Jeżeli znalazłeś/aś kluczową frazę, możesz zawrzeć ją nie tylko w nazwie produktu czy kategorii, ale także w opisie produktu oraz nazwie samego zdjęcia. Jeżeli mówimy tu o optymalizacji zdjęć produktowych warto, żeby fraza kluczowa zawierała cechę produktu, np. Karmelowy płaszcz zimowy damski. Należy pamiętać, że każde zdjęcie powinno być nazwane małymi literami, bez polskich znaków, a zamiast spacji powinien być myślnik. W takim wypadku nazwa powinna wyglądać tak: karmelowy-plaszcz-zimowy-damski.jpg.

4. Zwróć uwagę na format zdjęcia

W przypadku sklepów internetowych najlepiej sprawdza się format JPG. Umożliwia on dobry stosunek jakości do wagi zdjęcia, nie przeciążając przy tym strony. 

5. Skompresuj zdjęcie

Po zapisaniu zdjęcia w odpowiednim formacie, warto je dodatkowo skompresować, zachowując przy tym możliwie najlepszą jakość. Jednym z narzędzi, które można wykorzystać jest tinyjpg.com. Dzięki temu zdjęcia zachowują jakość przy możliwości kompresji nawet do 70% wagi pierwotnej grafiki. 

6. Dodaj atrybut alt na stronie

Zazwyczaj platformy dla e-commerce czy CMS stron internetowych umożliwiają dodanie atrybutów alt bez konieczności ingerowania w kod strony. Atrybuty alt nie tylko pomagają użytkownikom prawidłowo odbierać przekaz zdjęcia, w przypadku błędu i niemożności wyświetlenia grafiki, ale także są narzędziem SEO i ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie obrazków w wyszukiwarce. 

Jaki powinien być atrybut alt?

Aby poprawnie zoptymalizować zdjęcia atrybut alt jest kluczowy. Jest to tekst alternatywny, który pojawia się na stronie w miejscu grafiki, gdy ta nie może zostać wczytana z jakiegoś powodu.

Są trzy zasady, którymi można się kierować tworząc odpowiedni atrybut alt:

  1. Powinien zawierać słowa kluczowe, na które chcemy wypozycjonować sklep
  2. Powinien opisywać rzeczywistą zawartość zdjęcia
  3. Podczas optymalizacji grafik dla e-commerce bardzo ważne, aby atrybut alt był spójny z treścią danej podstrony (np. z opisem i nazwą produktu) oraz aby oddawał charakter produktu.

W tym artykule dowiedziałaś/eś się jak poprawnie zoptymalizować zdjęcia. Jeżeli jeszcze nie zapoznałaś/eś się z poprzednim artykułem z serii #ZdjęciaWEcommerce zapraszamy do lektury 🙂

PS: Za zdjęcie główne bardzo dziękujemy Anastasiya Bezbordorova

komentarze 4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *