Jak założyć sklep internetowy krok po kroku - Hunterki Biznesu
E-commerce,  Sklep krok po kroku,  Small business

11 Porad jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

E-commerce niesie ze sobą wiele możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Bez względu na to w jakiej konkretnie działasz branży warto rozważyć wypłynięcie na szerokie wody jakie daje nam dostęp do internetu i wygodne e-zakupów. Tylko od czego zacząć? Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

W artykule “Jak założyć sklep internetowy krok po kroku” odpowiemy na pytania:

  1. Jakie są możliwe formy prowadzenia sklepu internetowego?
  2. Jak zaplanować strategię e-sklepu?
  3. Jaką wybrać nazwę i domenę sklepu?
  4. Na co zwrócić uwagę przy wyborze oprogramowania e-sklepu?
  5. Jak zaprojektować sklep internetowy?
  6. Zbuduj zaufanie i postaw na user experience
  7. Jak skonfigurować sklep internetowy?
  8. Proces sprzedaży i dokumentacja e-sklepu
  9. Na jakie aspekty prawne zwrócić uwagę?
  10. Czym jest e-merchandising?
  11. Jak promować sklep internetowy?

Nie ma co się oszukiwać, założenie sklepu internetowego to czaso- i pracochłonny proces, złożony z wielu drobnych punktów. W tym celu przygotowałyśmy przewodnik z praktycznymi wskazówkami jak założyć sklep internetowy krok po kroku. Pomoże on strategicznie rozpocząć i zaplanować proces zakładania e-sklepu bez pominięcia żadnego kluczowego kroku. Aby efektywnie zarządzać nowym sklepem internetowym należy świadomie podjąć konkretne decyzje już na samym początku, które mogą przechylić szalę i wpłynąć na jego powodzenie.

Na początku działania najczęściej wystarczy jedna lub dwie osoby, które przygotują strategię, a następnie będą wdrażać odpowiednio efektywne rozwiązania i realizować zamówienia. Nie martw się więc jeżeli działasz solo, na pewno sobie poradzisz 😉 Później, w drodze właściwego rozwoju sytuacja się zmienia, a procesy powinny być coraz bardziej zoptymalizowane. Z tego powodu pierwszym krokiem do rozpoczęcia działalności jest właśnie odpowiednio dobrana strategia, która pozwoli podjąć właściwe kroki i będzie skuteczna także przy większej skali prowadzenia biznesu.

Przyjrzyjmy się każdemu z kroków z osobna i wspólnie stwórzmy efektywny plan działania jak założyć sklep internetowy.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku




1. Przeanalizuj aspekty prawne i różne formy prowadzenia sklepu internetowego w ramach działalności

Fundamentalną decyzją dotyczącą prowadzenia sklepu internetowego jest jego forma. Dla młodych przedsiębiorców istnieje wiele możliwości, dzięki którym mogą zgodnie z prawem rozpocząć działalność w internecie. Pierwszą opcją jest założenie jednoosobowej działalności gospodarczej bądź spółki. W grę wchodzi spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna, jawna, cywilna, komandytowa czy komandytowo-akcyjna. O tym jakie korzyści płyną z konkretnych opcji przeczytacie w osobnym artykule, który niebawem pojawi się na blogu.

Na początku swojej drogi warto rozpatrzyć także możliwości jakie dają nam Inkubatory Przedsiębiorczości. Oczywiście każdorazowo jest to decyzja zależna od dużej ilości zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. Może to być ilość współpracowników, kapitał, zagadnienia związane z importem, podatkami czy wymogami prawnymi. Jeżeli już prowadzisz biznes stacjonarny, a wejście na rynek online jest dodatkową odnogą Twojej działalności – ten punkt masz już z głowy 🙂

jak założyć sklep internetowy - formy prowadzenia e-sklepu

2. Przygotuj konkretną i szczegółową strategię

Zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy? Zacznij od podstaw. Dobrze zaplanowana strategia, która bierze pod uwagę wiele możliwości jest na wagę złota. Niestety wiele sklepów w ciągu pierwszych dwóch lat swojej działalności znika z rynku, szybciej niż się pojawiło. Powodów może być oczywiście wiele, jednak to co może nas w szczególny sposób ochronić to wzięcie pod uwagę wielu rozwiązań i przygotowanie konkretnego planu działania, zwłaszcza w pierwszym okresie. Nowy biznes zazwyczaj wiąże się z wieloma niespodziankami, które ukazują się na drodze, dlatego tym bardziej należy zaplanować początkową ścieżkę bardzo dokładnie, aby w wirze obowiązków nie pominąć istotnego elementu.

Podczas tworzenia strategii warto kwestionować swoje pomysły, tak aby były one realne do wdrożenia i istotne z perspektywy nabywców. Podczas przygotowywania strategii rozpocznij swoje działania od marketingowej koncepcji STP, czyli segmentowania, targetowania i pozycjonowania. Dokładnie opisałyśmy ją wraz z praktycznym przykładem w osobnym artykule. Przejdź przez wszystkie punkty 4P i zaplanuj mieszankę marketingową, a także przeanalizuj swój pomysł na biznes pod względem mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń płynących z otoczenia za pomocą analizy SWOT. Weź też pod uwagę jak Twoja firma zachowa się w przypadku ewentualnego kryzysu lokalnego, czy nawet globalnego. 

analiza swot
marketing mix


strategia stp

3. Wybierz domenę i nazwę sklepu internetowego

Nazwa domeny jest zależna od strategii sprzedaży oraz tego do jakich krajów kierujemy naszą ofertę. Jeżeli decydujemy się na sprzedaż w Polsce najlepiej wybrać domenę .pl. Z kolei jeżeli planujemy ekspansję na rynki zagraniczne warto rozważyć zakup odpowiednich domen, np. w Niemczech – .de czy we Francji – .fr. Ma to także wpływ na efektywne pozycjonowanie sklepu w lokalnych wyszukiwarkach. Nazwa sklepu powinna być stosunkowo prosta i łatwa dla użytkowników do zapamiętania, a jednocześnie przywodzić na myśl branżę, w której działasz, co pozwoli użytkownikowi od razu dopasować Twój sklep do odpowiedniej kategorii.

Stawiaj na minimalizm. Przemyśl także pisownię. Powinna być bezproblemowa do podyktowania i zapamiętania. Zastanów się, a najlepiej przetestuj w terenie – czy wystarczy, że raz powiesz nazwę i większość osób wie co powinna wpisać w Google, żeby Cię znaleźć. Czy może zajmuje to więcej czasu lub ludzie dodatkowo dopytują Cię o poszczególne literki? Pamiętaj, że jak założysz sklep internetowy, kolejnym krokiem będzie zwiększenie świadomości Twojej marki wśród nabywców. Im bardziej chwytliwa i łatwa do zapamiętania nazwa, tym mniej się napracujesz w przyszłości 🙂

4. Zdecyduj się na efektywne oprogramowanie e-sklepu

Oprogramowanie sklepu internetowego będzie towarzyszyć Ci przez czas istnienia Twojego sklepu (nie nastawiaj się na zmiany “za jakiś czas”, od razu celuj w docelową platformę), dlatego poświęć na to wystarczająco dużo czasu, aby podjąć odpowiednią decyzję. W Polsce najbardziej popularnymi oprogramowaniami są Shoper, Presta Shop, IdoSell Shop (daw. IAI Shop) i WooCommerce czy Magento. Podczas dokonywania decyzji przede wszystkim zwróć uwagę na kilka kwestii:

jak założyć e-sklep - oprogramowanie


Cena abonamentu

Zwróć uwagę czy sklep pobiera jedynie miesięczny abonament czy wymagane są inne płatności. Jeżeli tak, to w jakich przypadkach. Weź pod lupę wszystkie ewentualności, tak aby nie być zaskoczonym, gdy dostaniesz dodatkowy rachunek. Czasami warto zdecydować się na droższy abonament, który zawiera więcej opcji, zamiast każdorazowo dopłacać za korzystanie z dodatkowych narzędzi. Jeżeli planujesz korzystanie z platform pośredniczących upewnij się, że znasz warunki sprzedaży i wysokość pobieranej prowizji od zamówienia.

Możliwość dokupienia szablonu graficznego bądź samodzielnego dostosowania

Jest to kluczowy aspekt, jeżeli chcesz nieustannie rozwijać Twój sklep i lepiej eksponować jego ofertę. Nie od razu Rzym zbudowano, a to oznacza, że na pewno prędzej, czy później będziesz chciał wprowadzić zmiany w swoim e-sklepie. Być może zdecydujesz się na inny kolor główny, albo po prostu chcesz w bardziej widoczny sposób wyeksponować konkretne produkty. Dobrze mieć pewność, że możesz w dowolnym momencie swobodnie dopasować szablon do potrzeb klientów oraz swoich.

Możliwość swobodnej ingerencji w kod strony i jego optymalizacji

Jeżeli masz zamiar dodatkowo dostosować projekt sklepu do Twoich oczekiwań, zwróć szczególną uwagę na ten punkt. Przy procesie pozycjonowania możliwość dodatkowej optymalizacji i wdrażania zmian w kodzie będzie dodatkowym atutem, który może pozytywnie wpłynąć na widoczność Twojego e-sklepu. Chociaż na początku zabawa z kodem może wydawać się przerażająca i niepotrzebna, to prędzej czy później na pewno Ci się przyda.

Przejrzystość panelu i jego łatwa konfiguracja

Czasem drobne elementy takie jak przejrzystość czy rozmieszczenie panelu mają ogromne znaczenie. Prawda jest taka, że każdego dnia będziesz pracować na danym lay-oucie. Ważne, żeby był on łatwy w użytkowaniu i intuicyjny, tak aby korzystanie z niego było dla Ciebie komfortowe. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz nauczyć się i zaadaptować do nowego rozwiązania. Zwykle każde narzędzie na samym początku jest wyzwaniem i dopiero po czasie uczymy się z niego korzystać 😉

Obecność gotowych funkcjonalności i integracji

Gotowe integracje często mogą uprościć codzienne życie i sprawić, że procesy które wymagałyby ręcznego “wklepywania” będą zautomatyzowane! Wypisz wszystkie integracje dostępne wśród serwisów, które szczególnie wpadły Ci w oko i przeanalizuj, które z nich są dla Ciebie i Twojej działalności wyjątkowo ważne. Z których możesz zrezygnować, a bez których się nie obejdziesz i jesteś gotowy za nie zapłacić więcej.

Bezpieczeństwo użytkowników

Pamiętaj, że Twój sklep będzie zawierał wrażliwie dane o użytkownikach. Podczas dokonywania płatności, czy zapisywania się na newsletter Twoi użytkownicy chcą być podstawnie zapewnieni o bezpieczeństwie przechowywania danych. Zadbaj o to, jeżeli nie chcesz mieć z tego powodu żadnych problemów 😉 Powiadomienie o braku zabezpieczeń na stronie lub brak polityki prywatności wpływa negatywnie na zaufanie użytkowników do strony, na której przebywają.

Wsparcie ze strony obsługi klienta platformy e-commerce  

W biznesie, tak jak w życiu czasem w najmniej oczekiwanym momencie zdarzy się, że coś nie działa. Jeżeli masz do czynienia z oprogramowaniem, które ma dział przeznaczony do obsługi klienta, zawsze możesz być spokojniejszy, że po pierwsze ktoś może Ci pomóc znaleźć rozwiązanie, a po drugie – jeżeli problem dotyczy wielu sklepów powinien zostać naprawiony globalnie przez daną platformę.

Raczej sceptycznie podchodzimy do sklepów pisanych na zamówienie i bardzo indywidualnych rozwiązań. Rekomendujemy powszechnie istniejące na rynku platformy. Decydując się na rozwiązanie szyte na miarę, niestety “skazujemy się” na wieczny kontakt z jednym specjalistą. Wiadomo – lepiej w biznesie być niezależnym, nigdy nie wiadomo co wydarzy się po drodze 😉


5. Przygotuj projekt Twojego e-sklepu, dostosuj grafikę do oczekiwanego wizerunku Twojej marki i zachowaj spójność

Jeżeli zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy, który będzie efektywny, kluczową zasadą jest zachowanie spójności. Layout Twojej strony i grafika odgrywają bardzo ważną rolę w komunikacji i podkreśleniu najważniejszych aspektów Twojego sklepu i marki. To jak wygląda Twój sklep jest wizytówką oferowanych przez Ciebie produktów – wszystko w Twoich rękach!

Może warto zainwestować w nowszy szablon sklepu, który zapewni więcej funkcjonalności. Wybierz odpowiednią kolorystykę Twojej marki, prawidłowo zoptymalizuj rozmieszczenie grafik, banerów, poszczególnych sekcji i podkreśl swoje wyróżniki na tle konkurencji! Pamiętaj, że wchodząc na stronę użytkownik w ciągu kilkunastu sekund podejmuje decyzję czy na niej pozostać. Nie pozwól, aby szansa na sprzedaż przeszła Ci koło nosa!


6. Zbuduj zaufanie i postaw na user experience

Każdy kto zastanawia się jak założyć sklep internetowy musi wziąć pod uwagę użytkowników sieci. Usatysfakcjonowany klient i jego pozytywne doświadczenie na stronie są kluczem do sukcesu. Warto wziąć pod uwagę wszystkie wskazówki, które mogą wpłynąć na jego poczucie bezpieczeństwa, wiarygodność naszej firmy, czy decyzję o zakupie. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:

Certyfikat SSL

Podstawowym fundamentem do budowania zaufania jest zakup oraz instalacja certyfikatu SSL, który jest kluczowym aspektem nie tylko dla użytkowników, ale też dla wyszukiwarki, a co za tym idzie odgrywa ogromną rolę w procesie pozycjonowania. Sklepy nieposiadające certyfikatu SSL oznaczone są przez Google czerwoną kłódeczką a wyszukiwarka automatycznie ostrzega przed niebezpieczeństwem każdego internautę przed wejściem na stronę oraz wyraźnie sugeruje, aby nie podawać na niej żadnych wrażliwych danych. Taki komunikat wydaje się podejrzany i może już na wstępie odstraszyć użytkownika. SSL to jednak dopiero początek 🙂

Mobile

Wersja RWD to już must have, gdy m-commerce ma coraz większy udział w sprzedaży online. Użytkownicy, którzy dokonują zakupów przez internet (nawet za pomocą laptopów) bardzo często po raz pierwszy spotykają się z nową marką na urządzeniach mobilnych, np. przeglądając instagrama. Zadbaj o to, aby Twoja strona była dobrze zaprojektowana pod urządzenia przenośne, prosta w użyciu i wygodna. Postaraj się ograniczyć liczbę aktywnych linków / przycisków obok siebie, aby uniknąć irytacji. Tutaj minimalizm zdecydowanie wygrywa 😉

Intuicyjność

Intuicyjność to podstawa. Niestety jak strona jest zaprojektowana w nielogiczny dla użytkownika sposób i szukając produktu traci tylko czas błądząc po wszystkich zakładkach Twojego sklepu, ryzykujesz utratę klienta w zastraszającym tempie. Możesz być pewny, że dzisiejszy użytkownik nie należy do najcierpliwszych, więc łatwość znalezienia tego co go interesuje jest na wagę złota!

Grafiki

Sklep internetowy w dużej mierze opiera się na grafice. Dopilnuj, aby wszystkie obrazy zamieszczane na Twój serwer były profesjonalne i dobrej jakości oraz komponowały się w spójną całość. Jest to etap, dzięki któremu możesz podkreślić atuty Twojej marki i zwrócić uwagę przyszłych klientów na ważne dla Ciebie aspekty – jeżeli użytkownik szuka tego samego – cel osiągnięty!

PS: O tym jak prawidłowo optymalizować grafiki w sklepie internetowym dowiesz się w osobny artykule 🙂

Opinie i obecność w social mediach

Bardzo duże znaczenie mają dla przyszłych klientów opinie innych użytkowników (najlepiej, aby były zweryfikowane oraz miały załączone zdjęcia) czy obecność w social mediach (tzw. social proof). Prawda jest taka, że większość internautów znacznie bardziej ufa nowym markom, które są obecne w mediach społecznościowych i aktywnie się na nich udzielają, wchodząc w interakcję z użytkownikami. Nawet jeżeli teraz skupiasz się na tym jak założyć sklep internetowy, zaplanuj także spójne działania w social mediach. Może wydawać Ci się, że akurat dla Twojej branży nie ma miejsca na Instagramie, jednak uwierz nam – na pewno jesteś w stanie pokazać swoje produkty w taki sposób, że będą one popularne także w mediach społecznościowych.


7. Skonfiguruj e-sklep od wewnątrz

Aby móc rozpocząć sprzedaż należy skonfigurować formy płatności czy dostawy oraz uzupełnić szczegółowe informacje dot. Twojej firmy i oferowanych produktów. Należy uzupełnić strony informacyjne, tak aby odpowiadały na pytania użytkowników i zapewniały o najwyższej jakości świadczenia usług, a także maile wychodzące do Twoich klientów po dokonaniu zakupu. Zazwyczaj panel sklepu wymaga wszystkich danych, więc wystarczy podążać za wskazówkami, przeklikać poszczególne zakładki i wypełnić je wszystkie od początku do końca. Jeżeli planujesz jak założyć sklep internetowy i chcesz to zrobić w sposób efektywny, warto już na tym etapie optymalizować opisy produktów i odpowiednio zaprojektować strony produktowe, a opisy produktów przygotować także pod pozycjonowanie. O tym jak właściwie tworzyć opisy produktów możesz przeczytać w jednym z naszych artykułów.


8. Przemyśl proces sprzedaży wewnątrz firmy i sprawnie zarządzaj dokumentacją

Ten etap powinien być wcześniej opracowany w strategii, jednak jest na tyle kluczowy, że zasługuje na osobny punkt. Logistyka, obieg dokumentów, sprawne zarządzanie dokumentacją wraz z efektywnie działającym magazynem, jest ważne nie tylko dla Ciebie, abyś nie pogubił się, gdy nadejdzie wyczekiwana fala zamówień, ale przede wszystkim dla Twoich klientów. Sprawna obsługa zamówień i zwrotów czy wymian jest obecnie na wagę złota i może w dużym stopniu zachęcić do dokonania ponownego zakupu w przyszłości. 

Osoba odpowiedzialna za kontakt z klientami i obsługę zamówień powinna mieć odpowiednio zoptymalizowane procesy, tak aby móc w zdecydowanej większości czasu poświęcić się problemom klientów i ich zapytaniom. Aby oszczędzić jej problemów związanych z dokumentacją warto rozważyć integracje z zewnętrznymi programami, które przyspieszą i zautomatyzują pracę. Zazwyczaj gotowe platformy e-commerce posiadają już rozwiązania fakturowania czy magazynowania – przykładowo platforma Shoper posiada wiele integracji. Jeżeli wciąż zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy i z jakich platform korzystać, to jest to dodatkowy atut.


9. Przygotuj regulamin i politykę prywatności oraz RODO dla e-sklepu

Bez tego ani rusz! Chcesz wiedzieć jak założyć sklep internetowy i sprzedawać? Regulamin wraz z polityką prywatności i RODO czy ciasteczka to podstawa. Jest to ważne nie tylko ze względów prawnych. Prawda jest taka, że jest o tym tak głośno, że użytkownicy przed dokonaniem zakupu widzą czy takie podstrony są na sklepie, żeby w razie losowych wypadków móc się do nich odnieść. Brak powyższych zakładek jest już czerwoną flagą i zniechęca do zakupu poprzez zmniejszenie zaufania. 


10. E-merchandising – dodaj produkty, kategorie i wyróżnij się na tle konkurencji

Merchandising to nic innego jak umiejętne wyeksponowanie Twoich produktów. Piękne, spójne grafiki i opisy podkreślające atuty Twoich produktów mogą zdziałać cuda! Dodatkowo przemyśl kategorie istniejące w Twoim sklepie – celem jest intuicyjność na najwyższym poziomie, tak aby klienci z łatwością mogli znaleźć i kupić dany produkt! Dostosowując nazwy kategorii w Twoim e-sklepie weź pod uwagę optymalizację SEO i wybieraj nazwy biorąc pod uwagę wyszukiwania użytkowników. Eksponuj nowe serie i specjalne kolekcje produktów, w taki sposób, aby klient wchodząc do Twojego sklepu zderzył się z innym światem, który zapamięta na długo 🙂

E-merchandising - jak wyróżnić swój sklep internetowy na tle konkurencji


PS: Pamiętaj, że opisy produktów i kategorii są niezwykle ważne w procesie pozycjonowania. Zajrzyj do artykułu o tym jak tworzyć opisy produktów i dowiedz się więcej.


11. Promuj Twój sklep i sprzedawaj!

Wiesz już jak założyć sklep internetowy – po tym etapie teraz czas już tylko na sprzedaż! Efektywna promocja pomoże Ci zaprezentować Twój sklep nabywcom. Pamiętaj, żeby brać pod uwagę całą ścieżkę zakupową i zaplanować każdy jej etap. Zwróć uwagę na to jakie kanały perfekcyjnie otwierają ścieżkę i budują świadomość marki, a które ją zamykają. O promocji w internecie napiszemy wkrótce cały artykuł, w którym dowiecie się wszystkich szczegółów 🙂

Dowiedziałeś się już podstaw o tym jak założyć sklep internetowy. To jednak dopiero początek. O każdym z powyższych punktów mogłybyśmy rozmawiać godzinami, dlatego też rozpoczynamy kolejną serię i każdy z wyżej wymienionych 11 punktów zostanie przez nas dokładnie omówiony wraz praktycznymi przykładami i szczegółową checklistą do wykonania. #staytuned

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *