technologiczny e-commerce
E-konsument 2020,  E-commerce

Zachowania konsumentów – Technologiczne trendy w e-commerce 2020

Intensywny rozwój technologii to jeden z trendów, który utrzyma się w 2020. Z roku na rok powstaje coraz więcej innowacyjnych narzędzi i urządzeń usprawniających życie codzienne. Konsumenci na całym świecie korzystają z najnowszych rozwiązań i chłoną informacje przekazywane im za pomocą różnorodnych nośników.  Branża e-commerce jest ściśle związana z technologią. Warto przyjrzeć się jak tak gwałtowny rozwój wpłynie na zachowania konsumentów i ich decyzje zakupowe.

Dzisiejszy konsument stawia przede wszystkim na wygodę, a rozwój technologii dostarcza mu całej gamy nowoczesnych narzędzi, przy pomocy których może usprawnić swój proces zakupowy. Co nowego przyniesie rok 2020 w dziedzinie e-commerce, jakie narzędzia przybiorą na wartości, a które przestaną mieć znaczenie?

5 technologicznych trendów wpływających na zachowania konsumentów

technologiczne trendy w e-commerce - zachowania konsumentów 2020

1. Wykorzystanie VR i AR w e-commerce

Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość zyskują na popularności. Konsumenci chętnie korzystają z możliwości jakie udostępniają sklepy internetowe wdrażające te funkcje. Dzięki AR użytkownicy mogą przykładowo w wygodny sposób sprawdzić, czy dany produkt będzie pasował do wnętrza ich mieszkania. Technologia VR, która wciąż raczkuje w branży e-commerce, pozwala za to odwiedzić sklep w wirtualnym świecie. Znane marki coraz chętniej wykorzystują możliwości, które dają im te narzędzia. Świat dąży do maksymalnego uproszczenia procesu zakupowego, w którym konsumenci nie tylko podejmują decyzję zakupową nie ruszając się z domu, ale także są w stanie przejść w ten sposób cały, niegdyś skomplikowany, proces. VR i AR są przyszłością e-commerce, jednak ich upowszechnienie zajmie jeszcze trochę czasu. Czy możliwość wirtualnego przymierzania ubrań i oglądania produktów, niemalże niczym w fizycznej postaci sprawi, że standardowe formy prezentacji asortymentu przestaną być lubiane i użyteczne?

AR w e-commerce, zachowania konsumentów

2. Usprawnienie personalizacji oferty i komunikacji

Nie jest tajemnicą, że konsumenci lubią czuć się wyjątkowo. Każdy użytkownik wie, że nie jest jedynym klientem sklepu, jednak celem przedsiębiorcy jest sprawienie, że poczuje się jakby tak właśnie było. W cenie są produkty, które zostają odpowiednio dostosowane pod konkretnego konsumenta. Aby podkreślić indywidualne podejście e-sklepu do klienta, marki korzystają z narzędzi usprawniających proces komunikacji z użytkownikami. Dzięki coraz lepiej dopracowanym chatbotom, czy narzędziom mailingowym firmy mogą komunikować się z klientami na zupełnie innym poziomie. Jednak wysyłanie newsletterów z imieniem odbiorcy to za mało. Całość – treść, oferta, sposób komunikacji – musi zostać podporządkowana potrzebom konkretnego konsumenta. W tym wypadku pomoże szczegółowa analiza użytkowników Twojego e-sklepu. Na obecnym poziomie technologicznym właściciel sklepu jest w stanie poznać naprawdę dużo cech swoich klientów.

3. Wersja mobilna to #musthave

Jeszcze kilka lat temu responsywna wersja strony była jedynie miłym dodatkiem. Dzisiaj zakupów przy użyciu telefonu, tabletu, czy innego urządzenia mobilnego dokonuje o wiele więcej użytkowników. Wygodna, funkcjonalna i intuicyjna wersja mobilna e-sklepu jest obowiązkowa dla każdego sprzedawcy, który traktuje swój biznes poważnie. Rok 2020 ma być rokiem m-commerce, w którym duża część zakupów ma być dokonywana za pomocą urządzeń przenośnych. Konsumenci darzą większym zaufaniem sklepy internetowe, posiadają aplikacje banków, które pozwalają w wygodny sposób dokonać płatności i dużo chętniej decydują się na tę formę zakupów.

4. Rozwój technologii 5G

Badania donoszą, że rok 2020 będzie przełomowy dla rozwoju technologii 5G. Ulepszona wersja obecnie używanych połączeń internetowych ma zagwarantować nawet czterdzieści razy szybszą sieć oraz do 90% mniejsze zużycie energii w urządzeniach. Dla branży e-commerce oznacza to odpowiedź na obecne problemy i znaczącą poprawę doświadczeń konsumentów związanych z dokonywaniem zakupów online. Klienci będą mogli robić zakupy jeszcze szybciej i jeszcze wygodniej. Co prawda w Polsce technologia 5G jest dopiero we wczesnej fazie rozwoju, jednak podpisano już pierwsze porozumienia i pozostaje tylko czekać.

5. Subskrypcje i abonamenty coraz popularniejsze wśród konsumentów

Przy okazji niedawnych Świąt zaobserwowano, że konsumenci chętnie kupują w ramach prezentów “doświadczenia”. Oznacza to, że wolimy obdarowywać naszych bliskich voucherami i kartami podarunkowymi. Ludzie na całym świecie korzystają z najróżniejszych form subskrypcji takich jak serwisy streamingowe, muzyczne, czy czytelnicze. Duże zainteresowanie abonamentową formą sprzedaży sprawiło, że najwięksi gracze rynkowi postanowili spróbować wprowadzić ją w handlu… detalicznym. W ten sposób powstała nowa forma sprzedaży – możliwość subskrypcji produktów konkretnej marki. Na tak odważny ruch zdecydował się Nike, który wprowadził na rynek abonament na buty dziecięce. Pociechy szybko rosną, a wraz z nimi ich stopy. Za odpowiednią kwotę abonamentu, rodzice otrzymają paczki z nowym obuwiem. Szczegóły oferty możecie zobaczyć TUTAJ. Chodzą również pogłoski, że na ten model sprzedaży chce zdecydować się również światowy gigant – Apple. Czy subskrypcje w e-sklepach detalicznych to przyszłość handlu?


Rok 2020 przyniesie wiele zaskakujących i innowacyjnych rozwiązań. Które z nich okażą się strzałem w dziesiątkę, a które szybko zostaną zastąpione nowymi, bardziej efektywnymi? Usprawnienia sprawiają, że sklepy internetowe lepiej odpowiadają na potrzeby klientów. Rozwój technologii wpływa na codzienne zachowania konsumentów i sprawia, że użytkownicy jeszcze intensywniej poszukują wygody i oczekują od sklepów internetowych szybkości. 

W kolejnym artykule z tej serii skupimy się na konsumentach i ich zakupach w e-sklepach i odpowiemy na pytanie “Jak usprawnić doświadczenia zakupowe?”. 
Poprzedni artykuł z serii podsumowujący najnowsze trendy: Dlaczego warto śledzić zachowania konsumentów. Czy wiesz co myśli i jak żyje dzisiejszy e-konsument.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *