ekologiczny e-commerce
E-konsument 2020

Eko-mmerce, czyli jak prowadzić ekologiczny e-commerce

Kilka tygodni temu rozpoczęłyśmy cykl artykułów o zachowaniach konsumentów, zawierający TOP9 faktów o dzisiejszych nabywcach. Wśród nich nie mogło zabraknąć punktu o coraz większej świadomości dotyczącej dbania o naszą planetę. Konsumenci dokonując wyborów podczas ścieżki zakupowej częściej zwracają uwagę na podejście marek do ekologii. Ale czy e-handel idzie w parze z ochroną środowiska? Dzisiaj przychodzimy ze wskazówkami jak prowadzić ekologiczny e-commerce. Oto rozwiązania, które możesz wziąć pod uwagę w planowaniu strategii Twojego e-sklepu i budowaniu komunikacji, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników i naszej planety.

ekologiczny e-commerce


Ekologiczne produkty

Przede wszystkim składniki, materiały, z których wytworzone są produkty mają tutaj największe znaczenie. Zwróć także uwagę na sposób produkcji i ewentualne skutki uboczne dla środowiska. Nawet jeżeli nie masz bezpośredniego wpływu na proces produkcji (np. stosując model dropshippingu) upewnij się, że jest bezpieczna dla środowiska. Czasem dobrze jest przyjechać do siedziby firmy i przekonać się osobiście. Zwróć uwagę na skutki uboczne produkcji dla środowiska oraz w jaki sposób są utylizowane odpady. Wierzymy, że organizacja może w znaczący sposób wpłynąć na sposób produkcji globalnej, a także pomóc w budowaniu świadomości społeczeństwa, że sami każdego dnia dokonujemy “większych wyborów” kupując takie czy inne produkty. Oczywiście, z pewnością jest to kropla w morzu potrzeb, ale dobrze od czegoś zacząć. Dla przykładu – czy wiesz, że produkcja 1 t-shirtu wymaga zużycia 2700 litrów wody, za 1 kg wołowiny odpowiada 15400 litrów, a 1 kg kawy idzie w parze z 21000 litrów?

Ekologiczne pakowanie produktów – sposób pakowania produktów 

Przeanalizuj obecny proces pakowania produktów. Zastanów się czy istnieje możliwość ograniczenia ilości opakowań, torebek foliowych, folii bąbelkowej czy folii wypełnionej powietrzem lub zastąpienia ich produktami bliższymi naturze. W zamian wykorzystaj torby papierowe czy płócienne, które można wykorzystać wielokrotnie. Zaprojektuj ich wyjątkowy design, dzięki czemu będą nie tylko użyteczne dla konsumentów, ale także zwiększysz świadomość marki w życiu codziennym. Torba płócienna oversize z Twoją grafiką / wyjątkowym kolorem z pewnością przyda się w życiu codziennym, w lato czy na zakupy, a jednocześnie będzie przypominać na co dzień o Twojej marce.

E-faktury i dokumenty

Chociaż największym utrapieniem natury jest obecnie wszechobecny plastik, to warto wprowadzić także rozwiązania ograniczające zużycie papieru. W procesie sprzedaży bierze udział zazwyczaj zadziwiająco dużo dokumentów, a przynajmniej część z nich można zastąpić wirtualnymi wersjami, które są także znacznie wygodniejsze. Poinformuj swoich klientów o możliwości wysłania e-faktury ze względów na ekologię. Ułatwi to także przechowywanie informacji o zleconych i wykonanych zamówieniach. Formularz zwrotu? – Przygotuj dedykowaną podstronę w e-sklepie, dzięki której w szybki i łatwy sposób zbierzesz potrzebne informacje. Jednak pamiętaj – świadomie komunikuj cel wszystkich działań 😉

Ekologiczny e-commerce

Biorąc pod uwagę perspektywę klienta handel elektroniczny jest zdecydowanie bardziej eko w stosunku do handlu stacjonarnego. Często wiąże się z pokonywaniem długich dystansów samochodem, traceniem zbędnego czasu stojąc w korkach i niepotrzebną emisją spalin. Oczywiście korzystanie z pojazdów ma też miejsce w przypadku zakupów online. Jednak w tym przypadku mamy do czynienia z transportem wielu paczek za jednym razem, bądź dostarczaniem ich do jednego punktu odbioru, takich jak paczkomaty czy kioski Ruch. W niedalekiej przyszłości pewnie kurierów zastąpią drony, które już obecnie z  powodzeniem dowożą burgery Australijczykom, także kto wie może już niedługo nasi kurierzy będą dostarczać produkty pod nieco inną postacią 😉

Niektóre z powyższych wskazówek mogą wiązać się z wyższymi kosztami czy wzrostem końcowych cen dla klientów. Pokaż internautom z czego wynika ta kwota i wykorzystaj to w swojej komunikacji. Ekologiczny e-commerce, który aktywnie walczy o planetę, świadomie stosuje rozwiązania, które ograniczają nadmierne zużycie dwutlenku węgla, wody czy plastiku, będzie na pewno lepiej postrzegany. Dzisiejsi konsumenci są skłonni zapłacić większą cenę przy okazji dbając o środowisko. 

komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *