Ekologiczny e-commerce - jak prowadzić eko sklep internetowy?
E-konsument 2020,  Small business,  W terenie

Eko-mmerce, czyli jak prowadzić ekologiczny e-commerce

Dzisiaj zastanowimy się jak prowadzić ekologiczny e-commerce. Zdecydowanie nie jest to najprostsza ścieżka z możliwych, ponieważ często wymaga zdobycia alternatywnych substytutów, więcej starań i opłacenia wyższej stawki, ale czego się nie robi dla satysfakcji klientów, prawda? Kilka tygodni temu rozpoczęłyśmy cykl artykułów o zachowaniach konsumentów, zawierający TOP9 faktów o dzisiejszych nabywcach. Wśród nich nie mogło zabraknąć punktu o coraz większej świadomości dotyczącej dbania o naszą planetę. Konsumenci dokonując wyborów podczas ścieżki zakupowej częściej zwracają uwagę na podejście marek do ekologii. Ale czy e-handel idzie w parze z ochroną środowiska? Dzisiaj przychodzimy ze wskazówkami jak prowadzić ekologiczny e-commerce. Oto rozwiązania, które możesz wziąć pod uwagę w planowaniu strategii Twojego e-sklepu i budowaniu komunikacji, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników i naszej planety.

Ekologia w e-commerce, czyli co myśli dzisiejszy konsument

Jak myślisz, jakie pytania przed zakupem nasuwają się świadomemu użytkownikowi? Przygotowałyśmy krótką listę. Zastanów się jakie odpowiedzi padłyby w przypadku Twojego sklepu i czy byłyby one na jego korzyść 🙂

  • Czy produkt jest eko?
  • Jaka jest zawartość produktu?
  • Z czego wykonane jest opakowanie?
  • Jak wygląda sposób produkcji i jakie są jej efekty uboczne?
  • Jaki jest stosunek marki do ekologii?
  • Czy marka w swojej komunikacji otwarcie mówi o dbaniu o środowisko?
  • Czy marka jest producentem i/lub ma możliwość bacznego czuwania nad produkcją?
  • Czy marka wychodzi z inicjatywą dbania o środowisko?
  • Jak produkt jest pakowany i dostarczany do Klienta?

Zastanów się jakie potrzeby ma Twoja grupa docelowa. W tym celu najlepiej stwórz tzw. Buyer Personę, czyli fikcyjną postać, która najlepiej przedstawia klienta, do którego kierujesz swoją ofertę. Dzięki temu może okazać się, że ekologia jest Twoim jak dotąd niedocenianym sprzymierzeńcem i może mieć bardzo pozytywny wydźwięk w Twojej komunikacji. Pamiętaj jednak, że każda informacja, która trafia od marki do Klienta jest swego rodzaju obietnicą, a jej spełnienie gwarancją satysfakcji Klienta. Dlatego tak ważne jest, aby każdy komunikat marki był zgodny z prawdą i mówił o jej prawdziwych wartościach.

Ekologiczny e-commerce – jak prowadzić eko sklep internetowy?

Stoisz przed ważnym wyborem jakie wartości ma przekazywać Twój sklep internetowy? A może wybierasz sposób produkcji, dystrybucję czy obieg dokumentów lub podejmujesz dezycję, które marki powinny w nim gościć? Te bardzo ważne strategiczne kwestie nie mogą być potraktowane pobieżnie i warto im się dokładniej przyjrzeć. Na co zwrócić uwagę planując ekologiczny e-commerce? Poniżej znajdziecie odpowiedzi na nurtujące Was pytanie, a za chwilę będzie czas na kilka praktycznych przykładów, które być może zainspirują Was do niespodziewanych działań. Zaczynamy!

ekologiczny e-commerce


Ekologiczne produkty w e-sklepie

Przede wszystkim składniki, materiały, z których wytworzone są produkty mają tutaj największe znaczenie. Zwróć także uwagę na sposób produkcji i ewentualne skutki uboczne dla środowiska. Nawet jeżeli nie masz bezpośredniego wpływu na proces produkcji (np. stosując model dropshippingu) upewnij się, że jest bezpieczna dla środowiska. Czasem dobrze jest odwiedzić siedziby firm, z którymi decydujesz się współpracować i przekonać się osobiście. Zwróć uwagę na skutki uboczne produkcji dla środowiska oraz w jaki sposób są utylizowane odpady. Wierzymy, że organizacja może w znaczący sposób wpłynąć na sposób produkcji globalnej, a także pomóc w budowaniu świadomości społeczeństwa. Sami każdego dnia dokonujemy “większych wyborów” kupując takie czy inne produkty. Oczywiście, z pewnością jest to kropla w morzu potrzeb, ale dobrze od czegoś zacząć. Dla przykładu – czy wiesz, że produkcja 1 t-shirtu wymaga zużycia 2700 litrów wody, za 1 kg wołowiny odpowiada 15400 litrów, a 1 kg kawy idzie w parze z 21000 litrów?

Ekologiczne pakowanie produktów – opracuj nowatorski eko sposób pakowania! 

Przeanalizuj obecny proces pakowania produktów. Zastanów się czy istnieje możliwość ograniczenia ilości opakowań, torebek foliowych, folii bąbelkowej czy folii wypełnionej powietrzem lub zastąpienia ich produktami bliższymi naturze. Obecnie na rynku istnieje wiele alternatyw folii bąbelkowej, które równie efektywnie chronią produkt podczas transportu. Przykładem są chociażby rozpuszczające się w wodzie pianki służące do wypełniania paczek. Używaj także papierowych lub płóciennych toreb, które można wielokrotnie wykorzystać. Zaprojektuj ich wyjątkowy design, dzięki czemu będą nie tylko użyteczne dla konsumentów, ale także zwiększysz świadomość Twojej marki. Torba płócienna oversize z kreatywną grafiką lub wyjątkowym kolorem z pewnością przyda się w życiu codziennym, w lato czy na zakupy, a jednocześnie będzie przypominać na co dzień o Twojej marce.

E-faktury i dokumenty

Chociaż największym utrapieniem natury jest obecnie wszechobecny plastik, to warto wprowadzić także rozwiązania ograniczające zużycie papieru. W procesie sprzedaży bierze udział zazwyczaj zadziwiająco dużo dokumentów, a przynajmniej część z nich można zastąpić wirtualnymi wersjami, które są także znacznie wygodniejsze. Poinformuj swoich klientów o możliwości wysłania e-faktury ze względów na ekologię. Ułatwi to także przechowywanie informacji o zleconych i wykonanych zamówieniach. Formularz zwrotu? – Przygotuj dedykowaną podstronę w e-sklepie, dzięki której w szybki i łatwy sposób zbierzesz potrzebne informacje. Pamiętaj jednak – świadomie komunikuj cel wszystkich działań 😉

ZERO WASTE – myśl globalnie

Nabierz odpowiedniego dystansu i spójrz na Twoją organizację z szerszej perspektywy. Weź pod uwagę wszystkie procesy, rozpisz je i zastanów się jaki mają one wpływ na nasze środowisko. Podejdź do tego świadomie i poszukaj alternatyw. Bardzo możliwe, że wpadniesz na ciekawy pomysł, który zmieni podejście innych ludzi. Co ciekawe, zacznij od środka Twojej organizacji – to najlepszy PR i marketing jaki może mieć miejsce! Zwróć uwagę szczególnie na ograniczenie odpadów. Trend #zerowaste nie ma sobie równych, na stałe uplasował się w umysłach użytkowników i wciąż będzie zwiększał swe grono. Pomyśl nad strategią Twojej organizacji i zastanów się, gdzie generuje najwięcej odpadów. Koncepcja #zerowaste ma nie tylko etyczny, ale także ekonomiczny cel, który realnie pomaga ludziom prowadzić zrównoważone życie i jest spójny z obecnym trendem slow life. Jest to pozytywny aspekt, z którym Ty też możesz by kojarzony. Nie przegap tej szansy!

Wyjdź z ekologiczną inicjatywą

Na pewno widziałeś, a nawet miałeś okazję dołączyć do akcji, których celem jest ochrona środowiska i zwiększenie świadomości wśród konsumentów. Im więcej działań i aktywnych ludzi czy marek tym lepiej. Ekologiczne podejście to ciągłe podejmowanie małych decyzji na korzyść środowiska, których trzeba się nauczyć. Postaraj się wykorzystać tę szansę, spójrz na całą akcję szerzej i wyjdź z inicjatywą. Przygotuj projekt, wprowadź w życie własną akcję w ramach Twojego eko e-sklepu, która realnie zachęci użytkowników do dbania o środowisko każdego dnia. Nagradzaj działania Klientów i wspieraj ich w dobrych decyzjach. Aktywnie działaj na arenie naszej planety i zbieraj realne korzyści 🙂

Komunikuj ekologiczne podejście w e-commerce – 5 sposobów

Nie bój się komunikować ekologicznego podejścia. To ważny aspekt w naszym życiu i im więcej organizacji będzie traktować go poważnie i mówić o nim głośno, tym lepiej. W jaki sposób to robić? Oto 5 porad w jaki sposób komunikować ekologiczny e-commerce, aby łatwo zapadł w pamięci użytkownikom.

1. Stwórz bloga firmowego i zainwestuj w świadomy content

Użytkownicy nieustannie szukają w wyszukiwarce Google odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Mimo, że ich intencją nie od razu musi być zakup, poprzez interesujące treści mogą na nim zakończyć. Marka, która dostarcza konkretnej wiedzy na dany temat, odpowiednio uplasuje się w umysłach odbiorców. Jeżeli odpowie na wszystkie pytania w ciekawy sposób dodatkowo dostarczając gotowe rozwiązania w postaci produktów lub ciekawych rozwiązań, może na stałe zagościć w codziennej literaturze świadomych użytkowników. Dzięki czemu świadomość Twojej marki i liczba użytkowników na stronie wzrośnie, a Ty wypozycjonujesz się jako marka, która dba o planetę i dzieli się wartościowymi treściami.

2. Pokaż sposób pakowania przesyłek

Wiele marek zapomina, że dla użytkowników ważny jest także sposób pakowania. Po pierwsze chcą mieć pewność, że wymarzony produkt przyjdzie w należytym stanie. Po drugie, dzisiejszy konsument chce czuć się wyjątkowo i obdarowywać się upominkami. Wyobraź sobie, że decydując się na zakup w Twoim sklepie właśnie w głowie urządza sobie mini gwiazdkę. Nawet sposób pakowania przesyłek może być Twoim wyróżnikiem na rynku i powodem, dla którego szala przechyli się na Twoją korzyść. Dodaj do koncepcji pakowania ekologię i stwórz idealną kombinację. Następnie pochwal się nią i przy okazji strony o dostawie napisz jak starannie pakujesz produkty. Może warto rozważyć eko przesyłkę na prezent? Wypisz wszystkie pomysły, przeanalizuj alternatywy i wyróżniaj się na tle konkurencji!

3. Dodaj ekologiczne akcenty na stronie e-sklepu

Ważne, aby Twoja strona była spójna z głównymi założeniami organizacji. Nie zapomnij dodać na niej akcentów, które na każdym kroku będą przypominać użytkownikowi odwiedzającemu Twoją witrynę, że ochrona środowiska jest dla Ciebie istotna i co zyskuje planeta, gdy konsument zdecyduje się na zakup w e-sklepie. Mów językiem korzyści. Ważne, żeby użytkownik rozumiał swój wpływ i wagę decyzji. Niech ćwiczy swoją podróż do bycia eko właśnie z Tobą!

4. Wykorzystaj social media

W dzisiejszych czasach w komunikacji marki ogromną rolę odgrywają social media. Są wręcz idealnym instrumentem, dzięki któremu można przekazać światu wartości marki, nawoływać do działania i edukować. Nie bagatelizuj tego narzędzia i wspieraj działania, które mają miejsce w Twoim sklepie internetowym, zwiększając ich zasięg w mediach społecznościowych. Nakręć film o tym jak żyć zgodnie z koncepcją zero waste i udostępnij go na YouTube. Uwiecznij sposób produkcji, opakowanie i pochwal się nim na Instagramie. Zaproś ich do dzielenia się swoimi doświadczeniami na Facebooku. Dzięki temu więcej osób dowie się o Twojej wyjątkowej działalności!

5. Mów głośno o ekologicznych inicjatywach

Skorzystaj z newslettera, nawiąż współprace content marketingowe, udzielaj wywiadów i mów głośno o inicjatywach Twojego sklepu. Opowiadaj o tym jak prowadzisz ekologiczny e-commerce, wzywaj do działania i dziel się praktycznymi sposobami na życie w zgodzie z naturą!


Ekologiczny e-commerce

Biorąc pod uwagę perspektywę klienta handel elektroniczny jest zdecydowanie bardziej eko w stosunku do handlu stacjonarnego. Często wiąże się z pokonywaniem długich dystansów samochodem, traceniem zbędnego czasu stojąc w korkach i niepotrzebną emisją spalin. Oczywiście korzystanie z pojazdów ma też miejsce w przypadku zakupów online. Jednak w tym przypadku mamy do czynienia z transportem wielu paczek za jednym razem, bądź dostarczaniem ich do jednego punktu odbioru, takich jak paczkomaty czy kioski Ruch. W niedalekiej przyszłości pewnie kurierów zastąpią drony, które już obecnie z  powodzeniem dowożą burgery Australijczykom, także kto wie może już niedługo nasi kurierzy będą dostarczać produkty pod nieco inną postacią 😉

Niektóre z powyższych wskazówek mogą wiązać się z wyższymi kosztami czy wzrostem końcowych cen dla klientów. Pokaż internautom z czego wynika ta kwota i wykorzystaj to w swojej komunikacji, a nawet daj wybór użytkownikom i obserwuj wyniki. Ekologiczny e-commerce, który aktywnie walczy o planetę, świadomie stosuje rozwiązania, które ograniczają nadmierne zużycie dwutlenku węgla, wody czy plastiku, będzie na pewno lepiej postrzegany. Dzisiejsi konsumenci są skłonni zapłacić większą cenę przy okazji dbając o środowisko. 


Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie ekologia-w-ecommerce-praktyczne-przyklady-1024x169.jpg

Nadszedł czas na praktyczne przykłady ekologicznego podejścia w e-commerce. Poza promowaniem ekologii w zakupach ważnym krokiem jest także wprowadzanie eko-zachowań po stronie konsumenta i sprzedawcy. Chciałybyśmy pokazać Wam szeroki wachlarz eko-możliwości i na podstawie działań innych e-sklepów zainspirować Was do aktywności. Poniżej przedstawiamy dotychczas upolowane eko marki wraz z ich wyjątkowym podejściem do ochrony środowiska.


Iossi - lokalna marka u Hunterek Biznesu

Marka, która wychodzi z eko-inicjatywą #ZeroWasteByIossi

Pierwszym przykładem ekologicznego e-sklepu, który weźmiemy pod lupę jest iossi.eu oferujący organiczne kosmetyki na polskim rynku. Markę upolowałyśmy już przy okazji akcji o brandach, które aktywnie działają na lokalnym rynku. Same także doświadczyłyśmy otrzymania przesyłki i na własnej skórze testujemy kosmetyki oraz podejście marki do ekologii, o czym z chęcią Wam szczerze opowiemy. Zapraszamy!



Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie iossi-praktyczny-przyklad-w-ecommerce-1024x553.jpg

Marka aktywnie promuje działania zero waste poprzez własną inicjatywę #ZeroWasteByIossi, zachęcając swoich użytkowników do świadomego podejścia do opakowań produktów. Swoje kremy, maseczki i serum pakuje w szklane buteleczki i słoiczki. Akcja zero waste polega na tym, że Klienci po zużyciu zamówionych produktów mogą zwrócić puste opakowania na kilka sposobów.



Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie iossi-0-waste-3.jpg

Drugą możliwością jest odesłanie butelek do pracowni, bądź ich zwrot podczas lokalnych targów (informacje w jakich lokalnych wydarzeniach pojawi się marka znajdziecie tutaj). W przypadku wysyłki więcej niż 3 opakowań marka szczególnie docenia ekowojowników dodając do kolejnego zamówienia małe serum do twarzy wraz z torebką nasion do wysiania. Iossi przyczynia się więc również do zwiększenia zieleni w naszych domach. Można otrzymać nasiona lawendy, chabru, czy kocimiętki. Nie ukrywamy, że bardzo spodobała nam się ta akcja i chociaż urzekły nas produkty Iossi i chcemy korzystać z nich jak najdłużej, to nie możemy się również doczekać wysyłki pustych opakowań do marki i poczucia, że wzięłyśmy udział w inicjatywie #zerowastebyiossi od początku do samego końca.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie ekologiczna-inicjatywa-polskiej-marki-iossi-1024x341.jpg

Podaruj opakowaniom drugie życie

Marka Iossi zachęca użytkowników, którzy nie mają ochoty na odsyłanie opakowań, do wykorzystania butelek i słoiczków w innym celu. Podarowanie drugiego życia opakowaniom jest dobrym pomysłem na zredukowanie odpadów. Przykładowe zastosowanie przedstawiamy poniżej, jednak pamiętaj, że nie jest to skończony katalog, a możliwości jest tyle na ile pozwala Ci wyobraźnia:

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie iossi-sposob-na-wykorzystanie-sloikow-1-1024x553.jpg

Eko opakowanie i przesyłka

Zamówienie zostało do nas dostarczone w pięknie zapakowanym eko-opakowaniu. Zawartość pudełka także nie miała sobie równych. Marka stawia na ekologię w każdym calu. Zamiast folii bąbelkowej stosuje alternatywny ekozamiennik, nie tracąc ani trochę na bezpieczeństwie opakowania. Same produkty są zapakowane w szklane słoiczki i buteleczki, dla których jak wspomniałyśmy można znaleźć nowe zastosowanie po zużyciu. Ekologiczna produkcja W składzie produktów Iossi znajdziecie tylko naturalne składniki. Rośliny zebrane na rodzimych łąkach, ale także z najdalszych zakątkach świata, są uprawiane bez chemii i oprysków. Kosmetyki tej marki nie są testowane na zwierzętach. Iossi stawia na etykę produkcji, a ich oferta składa się z produktów naturalnych, organicznych i ekologicznych.


komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *