Zachowania konsumentów - praca w coworkingu
E-commerce,  E-konsument 2020

Dlaczego warto śledzić zachowania konsumentów. Czy wiesz co myśli i jak żyje dzisiejszy e-konsument?

Nowy rok zbliża się wielkimi krokami, nadchodzi czas noworocznych postanowień oraz planowania zmian. Jest to też czas obserwacji trendów, podsumowań dotychczasowej działalności i wyciągania wniosków. Warto wziąć pod uwagę dynamizm każdej organizacji oraz odpowiednie podejście do planowania, którego fundamentem jest nieustannie zmieniający się konsument. W dzisiejszym artykule pokażemy dlaczego warto śledzić zachowania konsumentów oraz jaki wpływ mają one na każdą organizację, w szczególności biorąc pod uwagę rynek e-handlu.


Śledź zachowania konsumentów i bądź na bieżąco!

Dużo mówi się o tym, że w centrum zainteresowania każdej organizacji powinien stać konsument. Gdy w odpowiednim momencie dostrzeżemy i wykorzystamy panujące wśród użytkowników trendy, z pewnością przedsiębiorstwo na tym zyska. Nabywcy docenią troskę o ich aktualne potrzeby, co powinno przerodzić się we wzrost konwersji i ocieplenie wizerunku marki. Kluczem do sukcesu jest więc dogłębne poznanie nabywców, a przede wszystkim grupy docelowej, do której kierujemy ofertę e-sklepu. Dlatego na początku działalności zbudowanie Buyer Persony odgrywa tak istotną rolę, jednak nie możemy zapominać o regularnych update’ach 😉  

Powinniśmy dostrzegać zmiany w zachowaniach konsumentów, podążać za trendami, a nawet – wyprzedzać je i kreować! Dzisiaj spieszymy z pomocą i tym samym rozpoczynamy ciąg artykułów, których głównym tematem są zachowania konsumentów i życie dzisiejszego e-konsumenta. Odpowiemy na pytania co myśli, jak żyje i za jakimi trendami podąża. Zapraszamy!

Podsumowanie trendów w zachowaniach konsumentów – 9 faktów

Zachowania konsumentów na rynku - podsumowanie trendów

Zachowania konsumentów – dlaczego warto je śledzić? Podsumowanie roku 2019.


1. Technologiczny zawrót głowy

Informacje i bodźce płynące z otoczenia zdominowały nasze życie. Naukowcy z  University of California w San Diego wyliczyli, że mózg przeciętnego człowieka przyswaja nawet do 34 gigabajtów danych dziennie. Z każdej strony otaczają nas bodźce, na które reagujemy świadomie lub podświadomie. Nieustanny rozwój technologii wykorzystywanej w życiu codziennym sprawia, że użytkownik sieci jest zalewany informacjami. Paradoks polega na tym, że chociaż przyswajanie takiej ilości bodźców jest bardzo wymagające, a wręcz męczące, to współczesny konsument nie potrafi bez nich funkcjonować.

2. Pochłaniające social media

Media społecznościowe z biegiem czasu tylko przybierają na znaczeniu. Istnieją różne platformy dopasowane pod konkretne potrzeby użytkowników. Dzięki temu każdy internauta znajdzie swój pochłaniacz czasu. Obecnie social media pełnią funkcję narzędzia podtrzymania relacji z innymi użytkownikami, dzielenia się swoimi mikromomentami oraz śledzenia życia innych ludzi, którzy często później stają się autorytetem. Według prognoz w 2020 roku na platformach społecznościowych będzie spędzać jeszcze więcej czasu.

3. Waga opinii użytkowników

Wraz z rozwojem technologii konsumenci wykorzystali narzędzie, dzięki któremu stali się opiniotwórcami. Jako twórcy treści w internecie odważnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, komentarzami oraz opiniami dotyczącymi konkretnych produktów, bądź marek. Obecnie opinie internautów stanowią kluczowy punkt odniesienia podczas dokonywania decyzji zakupowych. Dlatego też sklepy internetowe coraz bardziej zachęcają użytkowników do udzielenia rekomendacji oraz tworzą specjalne sekcje poświęcone opiniom. 

4. Doświadczenia zakupowe górą

Innowacje technologiczne to nieodłączny element naszego życia, dlatego tak chętnie dokonujemy zakupów online, zwłaszcza w okresie przedświątecznym. Królują jednak trzy podstawowe zasady – wygoda, czas i bezpieczeństwo. Doświadczenia użytkownika po wejściu na stronę odgrywają coraz większą rolę i są elementem decyzyjnym wyboru konkretnego sklepu internetowego. Wśród konsumentów wygrywa prostota. Sklep internetowy powinien odpowiadać na wszystkie te potrzeby i tworzyć doświadczenie, którego użytkownik nie znajdzie na innych stronach.

5. Samowystarczalny e-konsument 

Łatwy i szybki dostęp do informacji sprawił, że konsumenci mogą bez wychodzenia z domu nie tylko dokonać zakupu, ale też przeanalizować produkt i markę pod każdym istotnym dla nich względem. Coraz częściej sprzedawcy w sklepach stacjonarnych pełnią funkcję uzupełniającą i potwierdzającą informacje, które udało się zebrać użytkownikowi. Wyedukowani konsumenci dokonują zakupów na podstawie tego, co udało im się znaleźć na portalach informacyjnych oraz opinii innych użytkowników.

6. Jeszcze praca czy już odpoczynek?

Mówi się, że praca powinna sprawiać przyjemność i satysfakcję. Dostrzega się jak osoba wykonuje zawód “z powołania”. Jeżeli mamy do wyboru kupić produkt u osoby, która sprzedaje go przez przypadek, albo u prawdziwego pasjonaty – decyzja jest prosta. Profesjonalizacja hobby jest coraz bardziej na porządku dziennym, dzięki czemu każdy może stać się prawdziwym ekspertem, jeżeli tylko darzy pasją daną dziedzinę wiedzy. W rezultacie zaciera się tradycyjny podział czasu na pracę oraz odpoczynek, hobby, czy konsumpcję. 

7. Z ekologią na Ty

Świadomość konsumentów rośnie z dnia na dzień i chociaż temat ekologii wciąż jest kontrowersyjny i nie do końca wiadomo, które działania są dobrze odbierane przez internautów, to zauważa się widoczny trend proekologiczny. Konsumenci zwracają uwagę na opakowanie produktu, pozytywnie patrzą na marki, które angażują się w ratowanie środowiska i wprowadzają ekologiczne rozwiązania.

8. Made in Poland

Wielu konsumentów decyduje się wspierać rodzime marki, kupując ich produkty. W ostatnich latach powstało wiele akcji zachęcających do wyboru polskich produktów i trend ten utrzyma się także w 2020. Pochodzenie produktów mówi konsumentom dużo na temat sposobu ich wytworzenia, wartości organizacji oraz zwraca uwagę na jakość i staranność tworzenia produktów. Dzisiejsi nabywcy coraz częściej chcą być częścią większego projektu, brać czynny udział oraz wziąć odpowiedzialność, dlatego chętnie kupują produkty wykonane w Polsce z organizacji, które zwracają uwagę na ważne dla nich wartości.

9. Transparentność na topie

Na naszym blogu pojawił się już temat transparentności w branży e-commerce. Konsumenci stawiają na wzbudzające zaufanie marki, za którymi stoją ludzie. Buduj transparentny e-biznes poprzez social media, sklep internetowy, czy wykorzystanie opinii klientów, a zwiększysz konwersję.

Znając najważniejsze trendy, które wpłyną na zachowania konsumentów w 2020 roku stworzenie efektywnej strategii dla Twojego e-sklepu będzie o wiele łatwiejsze. Weź pod uwagę swoich odbiorców i przemów do nich w swoich działaniach!

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *