E-commerce,  Branża e-commerce

Cechy e-commerce przyszłości – jak odnieść sukces?

Dwukrotny wzrost sprzedaży w branży e-commerce w ostatnich latach świadczy o dynamicznym rozwoju handlu internetowego w Europie. W obecnym roku polscy konsumenci dokonają zakupów w e-sklepach wartych aż 50 mld zł. Jakie powinny być cechy e-commerce, aby mógł wykorzystać tę szansę i zdobyć jak największą część rynku?

Z dnia na dzień przybywa konkurentów, a każdy walczy o najatrakcyjniejszą część rynku. Warto wiedzieć w jakim kierunku zmierza e-commerce i na co zwrócić szczególną uwagę planując strategię na najbliższy okres. Celem każdej organizacji jest maksymalizacja zysku, jednak istnieją działania, które wbrew pozorom mogą pozytywnie wpłynąć także na wynik finansowy firmy. Na nasz blogowy debiut opracowałyśmy zespół 15 cech e-sklepu, które pomogą w realizacji biznesowych celów. 

Cechy e-commerce przyszłości

Cechy e-commerce - Hunterki Biznesu

Holistyczny

Hasłem przewodnim holistycznego podejścia do biznesu jest kompleksowe spojrzenie nie tylko na organizację, ale przede wszystkim na użytkownika. Kluczowe jest dostarczenie mu wartościowych i użytecznych treści, które prowadzą do zbudowania długotrwałej relacji i lojalności konsumentów.

User-friendly

Satysfakcja użytkownika z korzystania z e-sklepu jest głównym wyznacznikiem sukcesu. E-commerce powinien zostać rozplanowany w taki sposób, aby doświadczenie użytkownika na stronie było możliwie jak najbardziej pozytywne i wykluczało wszelkie błędy pojawiające się na ścieżce klienta. Przygotowanie prostego i zrozumiałego procesu zakupowego jest priorytetem.

Nowoczesny

Minimalistyczny i nowoczesny design e-sklepu potrafi zdziałać cuda oraz jest wizytówką Twojego e-biznesu! Przejrzysta szata graficzna sprawi, że poruszanie się użytkownika na stronie będzie łatwiejsze, pokaże profesjonalizm i zbuduje zaufanie. Obecnie ogromną rolę odgrywają materiały graficzne, z dużym naciskiem na filmy video i dobrej jakości zoptymalizowane zdjęcia. 

Technologiczny

E-sklep z założenia jest ściśle powiązany z rozwojem technologicznym. Zintegrowanie sklepu internetowego z aplikacją mobilną czy sklepem stacjonarnym jest na porządku dziennym. Prowadzenie e-commerce generuje potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy o najnowszych technologiach, które bezpośrednio wpływają na tę branżę.

Elastyczny

Dzisiejszy konsument nieustannie się zmienia, dynamicznie tworzy treści w social mediach, stając się częścią większej społeczności, co tłumaczy prężny rozwój branży e-commerce. E-sklepy powinny być nie tylko gotowe na zmiany, ale także przewidywać i kreować nowe oblicze branży e-commerce. 

Responsywny

Obecnie 45% polskich internautów dokonuje mobilnych zakupów conajmniej raz w tygodniu. Świadczy to o nieustannym rozwoju m-commerce i istotności posiadania responsywnej strony sklepu. Użytkownicy szczególnie doceniają zakupy mobilne ze względu na szybkość (63%), a także płatności one-click (33%). Responsywne strony są efektywniej pozycjonowane w wyszukiwarce Google oraz przyczyniają się do wzrostu sprzedaży nawet o 20%. 

Konkurencyjny

W 2018 roku było zarejestrowanych niemal 31 tysięcy sklepów internetowych w Polsce, czyli o 6% więcej niż w ubiegłym roku. Wskazuje to na rosnącą konkurencyjność w tej branży. Przed rozpoczęciem działalności warto wyszczególnić punkty różnicujące oraz upodabniające nas do konkurencji, a także rozważyć sprzedaż niszowych kategorii produktowych.

Innowacyjny

Innowacyjność w branży e-commerce odnosi się nie tylko do samej natury branży, ale też do innowacyjności oferowanych produktowów, procesowych czy do samego innowacyjnego myślenia względem użytkownika i jego podróży zakupowej. Takie działania wzmacniają naszą pozycję rynkową.

 

Bezpieczny

Zbudowanie zaufania użytkownika na stronie pełni kluczową funkcję w momencie procesu decyzyjnego. Każdy e-sklep powinien przygotować spersonalizowany regulamin, listę FAQ, zakupić Certyfikat SSL oraz pamiętając o RODO, udostępnić na stronie szybki formularz kontaktowy, adres e-mail oraz numer telefonu. Warto zamieścić w e-sklepie dodatkowe certyfikaty potwierdzające jakość oferowanego asortymentu oraz dodać wiarygodne opinie użytkowników.

Intuicyjny

Nieintuicyjna nawigacja na stronie, niedziałające odnośniki oraz długie poszukiwania informacji przez użytkowników, prowadzą do jego natychmiastowego zniecierpliwienia, a co za tym idzie do porzucenia zakupów. Na utrudnioną nawigację czułe są także wyszukiwarki, które obniżają pozycję nieintuicyjnych e-sklepów. Postaw się w roli użytkownika i spraw, aby Twoją witrynę można było przeglądać z zamkniętymi oczami.

Zorientowany na użytkownika

Zgodnie z modelem omnichannel, ważna jest nie tylko maksymalizacja satysfakcji konsumenta, ale dostarczenie takiego samego doświadczenia w każdym punkcie styku klienta z marką. W każdym kanale sprzedaży warto zwrócić uwagę na generowanie takich samych bodźców, które utwierdzą użytkownika w jednakowych przekonaniach odnośnie marki.  
   

Natychmiastowy

Dzisiejszy konsument cechuje się przede wszystkim niecierpliwością. Płatności natychmiastowe są obecnie najczęściej stosowanym sposobem płatności za zakupy online. Wiele e-sklepów dąży do dostarczenia przesyłek jeszcze tego samego dnia, najpóźniej w ciągu 2 dni.

Etyczny

Fundamentem każdego biznesu jest transparentność i etyczne działanie na każdym polu. Dotyczy to każdego działania organizacji, począwszy od zgodnych z prawdą opisów produktów, działań online marketingu, poprzez prawdziwe informacji na stronie, aż do wywiązywania się z zamówień na czas, odpowiedniej kultury organizacji czy zgodności z wiodącą misją firmy. 

Spójny

Kluczową rolą marketingu jest zachowanie spójności we wszystkich kanałach komunikacji obsługiwanych przez e-biznes. Dotyczy to nie tylko samego sklepu internetowego, social mediów, ale także obsługi klienta – każdy punkt styku klienta z marką (online i offline), powinien dawać identyczne doznania i podtrzymywać zdobytą już przez użytkownika (pozytywną) opinię.  

Użyteczny

Efektywny e-sklep jest użyteczny dla internauty, wychodzi mu naprzeciw i odpowiada na jego aktualne potrzeby. W ciągu minuty użytkownicy wyszukują ponad 2 mln fraz, które odpowiadają na cztery kluczowe pytania: “chcę zrobić”, “chcę wiedzieć”, “chcę kupić” oraz “chce pójść”. Zacznij świadomie wykorzystywać mikromomenty, prawidłowo prowadząc użytkownika – daj natychmiastowe odpowiedzi, mierz oraz nieustannie optymalizuj strategię marketingową.

Mamy nadzieję, że wybrane przez nas cechy e-commerce będą dla Was pomocne i przydadzą się podczas podejmowania kluczowych decyzji. Czym według Was powinien charakteryzować się e-sklep przyszłości i czego nie może w nim zabraknąć? Do dzieła!

komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *